a a a
 

Heb jij trek in hete bloemkolen?

Opmerkelijke cases
Heb jij trek in hete bloemkolen?

Zes woorden die, in combinatie met het beeld van een ogenschijnlijk naakte vrouw die twee bloemkolen voor haar borsten houdt, goed waren voor een stroom aan klachten en volop aandacht in de media. De reclame van New York Pizza zorgde voor protest (afgeplakte posters) en creativiteit (posters van ‘mannen met bloemkolen’), en een neuromarketingconsultant die  na onderzoek concludeerde dat vooral mannen zich kwaad maakten over de reclame.

De Commissie beoordeelde het YouTube-filmpje, de tv-reclame en het billboard, en besliste dat het filmpje en de commercial wél door de beugel konden en het billboard niet. In het filmpje was de verwijzing naar telefonische sekslijnen zó dik aangezet, dat de gemiddelde consument wel zou begrijpen dat het om een parodie ging, oordeelde de Commissie. Bij de poster lag dat anders: die was zonder context te zien op straat, op een manier dat je je er niet aan kunt onttrekken. New York Pizza heeft direct na ontvangst van de beslissing laten weten dat zij de beslissing ter harte neemt en dat de posters zijn weggehaald.

Lees de beslissingen hier:
Dossier 2019/00452
Dossier 2019/00452A

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC