a a a
 

Het vermelden van een kortingscode: duidelijk genoeg?

Wanneer is het duidelijk dat er sprake is van reclame op TikTok?
Het vermelden van een kortingscode: duidelijk genoeg?

Veel influencers die samenwerken met adverteerders, bieden op hun kanaal kortingscodes aan en taggen daarbij vaak de adverteerder. De Reclame Code Commissie vond deze vermelding echter bij concrete video op TikTok niet voldoende om duidelijk te maken dat sprake is van reclame.

In deze zaak vond klager dat een influencer in een TikTok video niet duidelijk maakte dat er sprake was van reclame. Klager kreeg hier gelijk van de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie oordeelde dat in dit geval door het gebruik van “@” met daarachter de naam van de adverteerder en het delen van een kortingscode door de influencer, niet duidelijk genoeg werd gemaakt dat er sprake is van reclame. De influencer en de adverteerder hadden hier beter op moeten letten. De Reclame Code Commissie oordeelde hier dat in strijd is met artikel 3 onder b en artikel 6 van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) is gehandeld.

Reclame moet herkenbaar zijn en dat geldt ook voor reclame op social media. Als er sprake is van reclame door influencers op social media dan moet dit duidelijk worden aangegeven. Het misverstand is nog wel eens dat er alleen sprake is van reclame als de influencer door de adverteerder wordt betaald. Maar ook als de influencer enig ander voordeel heeft, moet dit duidelijk worden aangegeven. Wanneer een influencer bijvoorbeeld gratis producten ontvangt van de adverteerder en deze test in een TikTok video, moet de influencer deze samenwerking vermelden. Het enkele gebruik van een “@” met daarachter de naam van adverteerder in de beschrijving bij een video, is onvoldoende om duidelijk te maken dat er sprake is van gratis gekregen producten. Hetzelfde geldt voor de vermelding van een kortingscode aan het einde van de video of in de beschrijving van de video.

De volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie staat hier.

 

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC