Via onderstaand formulier kunt u, als consument, bedrijf of organisatie een klacht indienen over reclame.
Heeft u een klacht over een reclame-uiting omdat u van mening bent dat deze in strijd is met de Nederlandse Reclame Code? Dan kunt u onderstaand klachtenformulier invullen waarin u duidelijk omschrijft om welke reden u bezwaar maakt tegen de reclame-uiting. Deze reclame-uiting wordt door u bijgevoegd (in stap 4 van het formulier) of in het geval van een televisie- of radiocommercial duidelijk beschreven.
Anoniem klagen is niet mogelijk. Indien de klacht in behandeling wordt genomen, worden uw persoonsgegevens tevens doorgestuurd naar de betreffende adverteerder. Zie ook het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en de Privacy Policy.
Ondervindt u problemen bij het invullen van het klachtenformulier? Neem dan contact met ons op via klacht@reclamecode.nl of tel: 020- 6960019.
In onderstaande video kunt u (in 3 min.) zien wat er vervolgens met uw klacht gebeurt.
Let op: Indien uw melding volledig is (dus inclusief de relevante reclame-uiting en uw NAW-gegevens) en duidelijk gemotiveerd, dan ontvangt u van ons binnen 14 dagen bericht over wat er met uw melding gebeurt. Daarbij dient u er rekening mee te houden dat niet elke klacht aan de Reclame Code Commissie wordt voorgelegd, bijvoorbeeld omdat deze geen kans van slagen heeft of omdat u (eerst) bij iemand anders een melding moet doen.
Indien uw melding onvolledig of onduidelijk is, of om andere redenen geen aanleiding geeft voor verder onderzoek, dan kan het zijn dat u geen nader bericht van ons ontvangt. We zullen uw melding dan wel gebruiken voor onze eigen informatievergaring.
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.