a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Verhoging kosten voor bezwaar en beroep

7 november 2024

Per 1 januari 2025 verhoogt de SRC de kosten voor het indienen van bezwaar en beroep tegen beslissingen.   Hieronder vindt u de nieuwe tarieven: Voor consumenten en niet-commerciële instellingen die bezwaar maken gaat het tarief van 15 EURO naar 25 EURO Voor consumenten en niet-commerciële instellingen die beroep instellen gaat het tarief van 30...

Lees meer

SRC wint Europese award voor Influencer Certificaat

7 november 2024

Op 17 oktober jl. heeft de SRC in Londen de zilveren EASA best practice award in ontvangst mogen nemen voor het Influencer Certificaat. Het gezamenlijke initiatief van DDMA, bvA en SRC heeft inmiddels tot ruim 1900 gecertificeerde influencers geleid die in het register op influencerregels.com zijn te vinden. De certificering biedt influencers de mogelijkheid om...

Lees meer

Update Code Telemarketing in werking getreden

15 oktober 2024

Op 15 oktober 2024 is de gewijzigde Code Telemarketing in werking getreden en opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De herziening heeft als doel om door de consument en overheid gesignaleerde problematiek aan te pakken. De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt: Duidelijke definities: de definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt. De term ‘Concrete...

Lees meer

Uitspraak Reclame Code Commissie over reclame-uitingen MSC Cruises

2 oktober 2024

Uitspraak Reclame Code Commissie over reclame-uitingen MSC Cruises Op 30 september 2024 heeft de Reclame Code Commissie uitspraak gedaan over verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises. Dit naar aanleiding van een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers. De klacht was dat verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises misleidend en oneerlijk zijn en...

Lees meer

ALERT: advertentie schoonheidssalon leidt tot bedreiging volksgezondheid

5 september 2024

Op de Facebookpagina van schoonheidssalon Sensual Aestetics uit Eindhoven worden diverse cosmetische behandelingen aangeboden, waaronder injectiebehandelingen met behulp van fillers, Botox en (naald)mesotherapie. Dergelijke behandelingen mogen op grond van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) alléén worden uitgevoerd door daartoe bevoegde zorgverleners met een BIG-registratie, zoals artsen. Naar aanleiding van...

Lees meer

Uitspraak inzake Fossielvrij / TUI beschikbaar

7 augustus 2024

In deze zaak gaat het om de vraag of televisiereclame voor een vliegvakantie is toegestaan. De Reclame Code Commissie en het College van Beroep beantwoorden deze vraag bevestigend. Klik hier voor de uitspraak.

Lees meer

Jubileum SRC: 60 jaar zelfregulering van reclame

18 juni 2024

Dit jaar bestaat de Stichting Reclame Code (SRC) 60 jaar. Daarom was de SRC host van de halfjaarlijkse vergadering van de European Advertising Standards Alliance (EASA) en was er op 17 juni jl. een congres in Beeld en Geluid waar het boek ‘Wat mocht, wat mag, what’s next? Reclame als spiegel van onze tijd‘ is...

Lees meer

Publicatie SRC jaarverslag 2023

28 mei 2024

Opnieuw stijging klachten over reclame In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is gepubliceerd. Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code...

Lees meer

De teller van de gecertificeerde influencers staat in de eerste week al op 600!

30 april 2024

Samen met de brancheorganisaties DDMA en BVA heeft de Stichting een succesvol initiatief gelanceerd: certified by Influencerregels.com. Meer dan 1400 influencers hebben zich gemeld in de eerste week en meer dan 600 haalden het examen en staan u in het register. Dat is een fantastische score. Van hen mag je nu veronderstellen dat ze de...

Lees meer

Certificaat en openbaar register voor influencers om transparantie te bevorderen

22 april 2024

Om kennis van de regels te vergroten en daarmee transparantie binnen influencer marketing te bevorderen, hebben de DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code een certificaat gelanceerd: ‘Certified by Influencerregels.com’. Met deze certificering kunnen influencers en content creators laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame willen maken. Na het behalen van...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC