De bezorgclaim “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd”, waarmee Coolblue op haar website adverteert, is te absoluut. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 4 mei 2023.
Coolblue kan (gratis) bezorging de volgende dag niet altijd nakomen. Uitzonderingen op de beloofde levertijd kunnen zich voordoen door bijvoorbeeld overmacht of een extreme piek van consumentenaankopen, zoals rondom de feestdagen in onderhavig geval. In de bestreden reclame-uiting zelf wordt echter geen enkel voorbehoud gemaakt en ontbreekt een zichtbare verwijzing naar de mogelijke uitzonderingen op de toegezegde levertijd door Coolblue. Hierdoor wordt in eerste instantie een verkeerde indruk gewekt bij de consument.
De Commissie acht van belang dat een geclaimde levertijd van één dag voor de consument van doorslaggevend belang kan zijn om een product te bestellen bij Coolblue, in plaats van bij een concurrent. De Commissie is van oordeel dat de reclame-uiting van Coolblue misleidend en daarom oneerlijk is in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De (voorzitter van de) Commissie heeft Coolblue al meerdere malen naar aanleiding van vergelijkbare reclame-uitingen aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Tot op heden is Coolblue als non-compliant aangemerkt met betrekking tot de laatste aanbeveling in 2022, zoals te vinden in de gepubliceerde ‘Non-Compliant’-lijst van de Stichting Reclame Code. Nu Coolblue is doorgegaan met het op deze manier van reclame maken, heeft de Commissie besloten om haar uitspraak als Alert onder de aandacht van een breed publiek te brengen.
De Commissie is bevoegd om een uitspraak als Alert te verspreiden als er bijvoorbeeld sprake is van een ernstige of herhaalde overtreding van de NRC.
Lees hier de volledige uitspraak in dossier 2023/00059.