Vastelastenbond opnieuw de fout in met ‘WOZ-waarde Check’
De reclame waarin Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 mei 2020.
In de flyer en brief biedt Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aan, waarin het publiek wordt aangemoedigd om bezwaar te maken tegen de WOZ-aanslag. In deze flyer en brief wordt gesteld dat een bezwaar geen invloed heeft op de WOZ-waarde van dat belastingjaar én het daaropvolgende jaar, en dat de betreffende gemeenten 8 van de 10 WOZ-waarden verkeerd hebben vastgesteld. De Vastelastenbond noemt een slagingspercentage van 89% en geeft aan dat men in het beste geval €1.500,- minder aan belastingen betaalt. Omdat de Vastelastenbond de juistheid van deze mededelingen niet aannemelijk heeft gemaakt, bevat de uiting onjuiste informatie en kan de gemiddelde consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Hierdoor zijn de uitingen op de genoemde onderdelen oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Reclame Code Commissie heeft besloten deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen, omdat de Vastelastenbond al eerder is aanbevolen om niet meer op een dergelijke misleidende en oneerlijke wijze reclame te maken en adverteerder aan die aanbeveling niet heeft voldaan.
Inmiddels heeft Vastelastenbond laten weten dat zij de betreffende uiting zal aanpassen.