Facebook en Stichting Reclame Code maken vandaag bekend dat Facebook de principes en doelstellingen van de Stichting Reclame Code (SRC) officieel gaat onderschrijven. Met de deze maand gesloten overeenkomst bevestigt Facebook het belang van zelfregulering en het werk van de SRC.
Deze expliciete ondersteuning van Facebook vormt een belangrijke aanvulling op haar eigen advertentiebeleid, waarin voorschriften staan voor advertentiecontent en het plaatsen ervan.
Elke dag komen miljarden mensen van over de hele wereld samen op de platformen van Facebook om contact te zoeken, te inspireren en geïnspireerd te worden. Echter, die mensen maken niet alleen onderling contact, ze komen ook in aanraking met miljoenen bedrijven. Facebook wil ervoor zorgen dat, wanneer mensen en bedrijven samenkomen op zijn platformen, beide groepen waarde uit de interactie halen. Dat kan alleen als die platformen veilige en betrouwbare plekken zijn om zaken te doen. Facebook zet zich continu in voor deze veiligheid en betrouwbaarheid aan de hand van het strikt navolgen van zijn eigen advertentiebeleid. Het onderschrijven van de principes en doelstellingen van de SRC voegt daar een extra dimensie aan toe.
Arno Lubrun, Country Director Facebook Benelux: “De Stichting Reclame Code is al meer dan een halve eeuw actief in Nederland en we zijn verheugd om hier nu deel van uit te maken. Een gezond en verantwoordelijk online advertising-ecosysteem is van groot belang. Facebook wil met kennis en expertise graag een bijdrage leveren aan dit ecosysteem.”
Otto van der Harst, Directeur van de SRC: “Met deze manifeste ondersteuning van de zelfregulering kiest Facebook om samen met het adverterend bedrijfsleven actief mee te praten over het beschermen van consumenten en bevordert het de open en transparante handhaving van onze reclamecodes. Een belangrijke stap voorwaarts en daar zijn we enorm blij mee.”
Henriette van Swinderen, Directeur van de BvA: “Wij zijn blij met deze stap van Facebook. Toen in de zomer van 2020 werd opgeroepen om Facebook te boycotten, zijn we als BvA juist de dialoog aangegaan om te kijken hoe we samen kunnen zorgen voor een veiliger medialandschap. Dat heeft onder andere geleid tot deze belangrijke stap waarmee Facebook haar commitment toont om daadwerkelijk verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen voor de veiligheid van hun eigen platform maar ook voor de kwaliteit van het gehele Nederlandse medialandschap.“