De Stichting Reclame Code (SRC) roept op tot extra aandacht voor het belang van verantwoorde reclame; juist in deze tijd van de Corona-crisis. De internationale koepelorganisaties voor zelfregulering van reclame (ICAS en EASA), waar de SRC ook toe behoort, hebben hierover een gezamenlijk statement opgesteld. Zij waarschuwen voor reclame-uitingen die de volksgezondheid ondermijnen of misbruik maken van angstgevoelens van mensen. Bij de SRC zijn verschillende klachten binnengekomen over reclames die de suggestie wekken dat bepaalde producten helpen tegen het Corona-virus.
De SRC veroordeelt deze reclamepraktijken, net als de internationale zusterorganisaties, en benadrukt dat deze advertenties het vertrouwen in reclame schaden en in sommige gevallen de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen.
In dit verband worden degenen die producten en diensten promoten eraan herinnerd om:
• verantwoord te adverteren;
• de bestaande reclameregels te respecteren;
• rekening te houden met de huidige verhoogde gevoeligheid van mensen voor gezondheidsclaims en om deze niet te misbruiken door bijvoorbeeld het gebruik van misleidende claims;
• ervoor te zorgen dat alle gedane claims volledig onderbouwd zijn en in het bijzonder de claims die uitdrukkelijk of impliciet refereren aan veelbelovende gezondheidsvoordelen;
• advies in te winnen bij twijfel.
Tegelijkertijd stellen The International Council for Advertising Self-Regulation (ICAS) en The European Advertising Standards Alliance (EASA) in de verklaring dat zij de inspanningen van marketeers, media en bureaus en hun correcte en creatieve communicatie-uitingen ten behoeve van de publieke informatievoorziening toejuichen.
Lees hier de gehele verklaring: ICAS, EASA and CONARED Statement on the Importance of Responsible Advertising and COVID-19
Zie ook: