De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar jaarverslag 2023. U kunt hem hier lezen.
In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is gepubliceerd.
- Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code ontvangt is afgelopen jaar met 16 procent gestegen.
- In 2023 is in 63 % van de beslissingen geoordeeld dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
- Bij 96 % van de overtredingen heeft de adverteerder toegezegd de uitspraak op te volgen en/ of is de (verspreiding van de) betreffende reclame-uiting ingetrokken of aangepast.
- Slechts in 4 % heeft de adverteerder de uitspraak genegeerd en is daarom als non-compliant aangemerkt.
Deze percentages geven aan dat zelfregulering een effectief middel is om verantwoorde reclame te bevorderen.