Donderdag 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname. Met het opstellen van de RvAAB is één van de afspraken die Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie) maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord, afgerond.
Verantwoorde marketing voor alcoholvrij en alcoholarm bier
Alcoholvrij en alcoholarm bier zit al jaren in de lift. “Een hele mooie ontwikkeling, waarbij we steeds meer alcoholvrije en -arme varianten in de markt zien”, licht Lucie Wigboldus (directeur Nederlandse Brouwers) toe. “Leden van Nederlandse Brouwers vinden verantwoorde marketing binnen deze categorie erg belangrijk. Iedereen voldoet dan ook al aan deze afspraken. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord spraken wij met andere partners af om dergelijke afspraken vast te leggen in een reclamecode. Het is fijn dat deze afspraken nu breed gedragen worden en officieel zijn vastgelegd door de Stichting Reclame Code.”
De volledige code staat hier.