15 maart 2018
Vanaf 15 maart 2018 maakt de Reclamecode Zuigelingenvoeding onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en is afgeleid van de gedragscode reclame zuigelingenvoeding die de VNFKD sinds juli 2016 hanteert. De tekst van de Reclamecode Zuigelingenvoeding vindt u hier.
8 maart 2018
- UPDATE- 21 maart 2018 De uitspraak is onherroepelijk en is hier te vinden onder dossiernummer 2018/00179. Amsterdam, 8 maart 2018 De Stichting Reclame Code heeft klachten ontvangen over een postercampagne van Suitsupply. Op de campagneposters van het kledingmerk zijn onder meer zoenende mannen te zien. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft besloten...
15 februari 2018
Prisca Ancion-Kors heeft kenbaar gemaakt dat zij na 28 jaar SRC nog graag een keer een andere richting wil inslaan. “Tijdens de reorganisatie van het bestuursmodel heb ik aangegeven dat dit een goed moment voor mij zou zijn om het directeurschap van de SRC over te dragen. Nu het nieuwe bestuur daadwerkelijk is gestart, is...
10 januari 2018
UPDATE 5 april 2018 De uitspraak van de Reclame Code Commissie is door het College van Beroep bevestigd en heeft geleid tot een 'aanbeveling'. De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Lees hier de uitspraak. UPDATE 7 maart 2018...
9 januari 2018
Omdat Bebo Parket in de krant haar vloeren aan consumenten aanprijst met vermelding van prijzen waarbij geen btw is inbegrepen, misleidt zij en handelt zij daarmee ook in strijd met de wet (Wet op omzetbelasting). Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak op 7 december 2017. De commissie heeft Bebo Parket al...
23 november 2017
Op donderdag 23 november 2017 hebben de Stichting Reclame Code en het Commissariaat voor de Media een samenwerkingsprotocol ondertekend. Doel van deze overeenkomst is het bevorderen van efficiënte en doelgerichte vervulling van de taken van beide partijen. Zowel de Stichting Reclame Code (SRC) als het Commissariaat voor de Media (het Commissariaat) zijn betrokken bij het...
17 november 2017
De Stichting Reclame Code juicht het toe dat een belangrijke groep van YouTubers concreet invulling heeft gegeven aan de wens om transparant en professioneel te opereren en zelf een heldere visie heeft geformuleerd over hoe je voor je volgers op YouTube duidelijk kunt maken wanneer er sprake is van reclame. Transparantie bij het maken van...
4 september 2017
Recent ontving de Reclame Code Commissie via een website een petitie waarin voornamelijk bezwaar is geuit tegen het bestaan van de datingsite Second Love en dat reclame daarvoor in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. De Reclame Code Commissie beoordeelt naar aanleiding van klachten of de inhoud van een reclame-uiting voldoet aan...
19 juni 2017
Claim: “Nooit meer last van een slechte nachtrust, transpiratie en rug- of gewrichtsklachten” niet onderbouwd. De reclame waarmee Koopjedeal.nl in de krant een traagschuimmatras aanprijst, is misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 19 juni 2017. Wanneer je een matras aanprijst dat er voor zorgt dat slaapproblemen, transpiratie-, rug- of...
11 mei 2017
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vandaag haar onderzoeksresultaten gepubliceerd naar het gebruik van online reviews. De Stichting Reclame Code onderschrijft het belang van transparantie en betrouwbaarheid van online reviews die door adverteerders als reclame worden gebruikt. Online reviews kunnen een belangrijke rol spelen bij het aankoopbesluit van een consument. De Stichting Reclame Code...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.