8 april 2024
Op 1 april jongstleden heeft de Stichting Reclame Code de Consumenten Adviesraad (CAR) ingesteld. Deze Adviesraad zal vanuit het perspectief van consument & maatschappij een bijdrage leveren aan het maken van verantwoorde reclame in Nederland. Een van de belangrijkste taken van de raad is het uitbrengen van onafhankelijk advies bij wijzigingen van de Nederlandse Reclame...
4 april 2024
Sinds 1 april 2024 zijn twee (vernieuwde) reclamecodes in werking getreden: voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken en voor alcoholhoudende dranken. Naast de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), is er nu ook een reclamecode voor alle alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Wat is de grootste verandering...
19 februari 2024
De Stichting Reclame Code heeft een flink aantal klachten ontvangen over de ‘Sloopmelk’-campagne van Wakker Dier. Het gaat om klachten over de uitingen van deze campagne via print, tv en radio. De klachten zijn zorgvuldig bekeken en een deel van de klachten is al in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal...
2 januari 2024
Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld...
26 oktober 2023
De wereld verandert in rap tempo, net als onze manier van communiceren. Met de dag zijn er meer content creators en stijgt het aandeel reclame in online kanalen. Grip krijgen op influencer marketing is een gedeelde wens op zoek naar meer vertrouwen. Online transparantie is daarmee de talk of all towns. Daarom zijn door de...
7 augustus 2023
Naar aanleiding van herhaaldelijke klachten blijkt dat Stichting We Run the City nog steeds nog steeds flyers in brievenbussen met een NEE/NEE-sticker deponeert. In de laatste uitspraak ging het om een ongewenste flyer van HardlopenUtrecht.nl dat onderdeel is van Stichting We Run The City. Hierdoor handelt Stichting We Run The City in strijd met artikel...
1 augustus 2023
Per 1 augustus 2023 is de Code voor Fieldmarketing (CFM) geactualiseerd. Deze code maakt sinds 1 januari 2016 onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. De veranderingen gaan onder meer over intermediairs, ketenverantwoordelijkheid, herkenbaarheid van wervers en werftijden. Zie voor meer informatie de website van de DDMA, de initiator van deze code.
1 juli 2023
Per 1 juli 2023 zijn de volgende codewijzigingen doorgevoerd: Update Reclamecode Online Kansspelen De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) is gewijzigd naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand. Op grond van deze maatregel is reclame voor online kansspelen vanaf 1 juli 2023 nog maar zeer beperkt toegestaan. Zo is...
25 mei 2023
De bezorgclaim “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd”, waarmee Coolblue op haar website adverteert, is te absoluut. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 4 mei 2023. Coolblue kan (gratis) bezorging de volgende dag niet altijd nakomen. Uitzonderingen op de beloofde levertijd kunnen zich voordoen door bijvoorbeeld overmacht of een...
23 mei 2023
Uit het jaarverslag 2022 van de Stichting Reclame Code (SRC) blijkt dat zelfregulering consumenten en organisaties een effectieve weg biedt om misleidende reclame aan te pakken. De SRC, die de klachtenprocedure bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie faciliteert, heeft in 2022 bijna 4.200 klachten en meldingen ontvangen. Deze hebben tot 452 inhoudelijke beslissingen geleid. Daarbij...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.