15 mei 2023
De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de ICAS Innovation Award gewonnen voor het project ‘Pro-active monitoring for all’. Dit project is gericht op de ontwikkeling van een A.I.-tool die kan worden gebruikt door zelfreguleringsorganisaties over de hele wereld om online en influencer marketing effectief te monitoren en meer online transparantie te waarborgen, en is op...
11 april 2023
Op de website www.foylab.nl wordt reclame gemaakt voor het product “NMN Kuur”. Er staat dat dagelijkse inname zorgt voor reparatie van de enzymen in je cellen, met als effect onder meer: verlaging van het aantal ontstekingen in je lichaam en verbetering van je hartfunctie en van de status van Alzheimerpatiënten. Naar aanleiding van een klacht...
28 februari 2023
Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft de geldigheidsduur van de Reclamecode Online Kansspelen, in afwachting van een uitgebreide evaluatie van de code en de te verwachten overheidsmaatregelen tegen ongerichte reclame voor online kansspelen, verlengd tot 1 juni 2023. Of zoveel eerder als de nieuwe maatregelen van kracht zijn en de code hierop is...
16 februari 2023
Koopjedeal maakte misleidende reclame met “personeelsactie” Klanten van Koopjedeal ontvingen een e-mail over een “speciale Black Friday personeels-actie” met kortingen tot 95%. Volgens Koopjedeal was er sprake van een fout in het mailsysteem, waardoor de e-mail niet alleen naar de personeelsleden was gestuurd, maar naar het hele mailbestand. De klanten mochten echter ook gebruik maken...
13 februari 2023
De Reclame Code Commissie heeft een flink aantal klachten ontvangen over de radioreclame van Gendertwijfel. Op dit moment worden alle klachten individueel bekeken en wordt bepaald welke klachten in behandeling worden genomen. Na hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie de klachten beoordelen. De uitspraak volgt later en wordt gepubliceerd op...
1 februari 2023
Vandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, die voorschrijft hoe je op verantwoorde wijze reclame kunt maken. De bond van Adverteerders (bvA) heeft het initiatief genomen tot deze code, die een actualisering betreft van de Milieu Reclame Code. De nieuwe code geldt voor alle...
1 januari 2023
De Nederlandse Reclame Code (NRC) is per 1 januari 2023 op enkele onderdelen gewijzigd. Zo is de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) geactualiseerd, en zijn de korte bijzondere reclamecodes a t/m f en onderdeel C: Algemene Aanbevelingen komen te vervallen. Aanpassing Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) Deze reclamecode uit 2015 is op verzoek van de Nederlandse Cosmetica...
25 oktober 2022
De Stichting Reclame Code heeft de Platinum Award gewonnen bij de EASA Best Practice Awards. De SRC ontving deze Europese hoofdprijs omdat zij in samenwerking met tech-partner DEUS een tool heeft ontwikkeld die - gebruikmakend van technologie (AI- artificial intelligence) - helpt om proactief online reclame te monitoren. De jury roemde met name het innovatieve...
24 oktober 2022
De Stichting Reclame Code (SRC) betreurt het dat in het rapport ’Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ conclusies worden getrokken die de werking van de zelfregulering via de SRC in twijfel trekken, zonder dat daarover vooraf het gesprek met de SRC is aangegaan¹. In het rapport, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van NGO...
9 augustus 2022
De vijfde editie van het Nederlandse Reclame Code-boek nieuwe stijl biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2022 van de Stichting Reclame Code (SRC). Exemplaren van het boek zijn voor professionals aan te vragen via communicatie@reclamecode.nl Bekijk de online versie van het...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.