29 september 2021
De reclame waarmee Koopjedeal.nl op haar website een poloshirt aanprijst, is misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 september 2021. In de reclame werd een shirt aangeboden voor € 19,99, met daarnaast een doorgehaalde adviesprijs van € 79,99. Die adviesprijs was onjuist. In een andere uiting van koopjedeal.nl waarbij...
26 augustus 2021
- Update 10 september 2021- De uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) over de reclamecampagne van Shell is definitief en via onderstaande link te lezen. Dossier 2021/00190 Zie ook: Dossier 2021/00180 26 augustus 2021 De Reclame Code Commissie (RCC) heeft uitspraak gedaan over de reclamecampagne van Shell over CO2-compensatie. De beslissing is op...
15 juli 2021
-Update- 31 augustus 2021 De klachten over de campagne 'The Night is Young' van Heineken zijn afgewezen. De uitspraken zijn onherroepelijk en zijn via onderstaande links te vinden: Dossier 2021/00335 Dossier 2021/00335-A Dossier 2021/00335-B 15 juli 2021 De Reclame Code Commissie heeft een flink aantal klachten ontvangen, en in behandeling genomen, over de campagne ‘The...
1 juli 2021
Op 1 juli 2021 is de Code voor Telemarketing aangepast aan de gewijzigde Telecommunicatiewet. Door deze wijziging is voortaan een opt-in nodig voor telemarketing en verdwijnt het Bel-me-niet-register. Zie voor meer informatie de website van de DDMA en Consuwijzer: De meest gestelde vragen over de nieuwe regels voor telemarketing - DDMA Telemarketing: wanneer mag een...
17 juni 2021
De International Council for Advertising Self-Regulation (ICAS) heeft de winnaars bekend gemaakt van de tweede editie van de ICAS Global Awards. De Stichting Reclame Code heeft een award gewonnen in de categorie 'Thought-Leadership' voor de samenwerking met de collega's uit de UK (ASA) en Frankrijk (ARPP). Dit gezamenlijke initiatief richt zich op het delen van...
19 mei 2021
De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar jaarverslag 2023. U kunt hem hier lezen. In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is...
29 april 2021
Facebook en Stichting Reclame Code maken vandaag bekend dat Facebook de principes en doelstellingen van de Stichting Reclame Code (SRC) officieel gaat onderschrijven. Met de deze maand gesloten overeenkomst bevestigt Facebook het belang van zelfregulering en het werk van de SRC. Deze expliciete ondersteuning van Facebook vormt een belangrijke aanvulling op haar eigen advertentiebeleid, waarin...
7 april 2021
- UPDATE- 7 april 2021 De klachten over de vaccinatiecampagne van de Rijksoverheid zijn afgewezen. De uitspraken zijn onherroepelijk en zijn via onderstaande links te vinden: Dossier 2021/00051 Dossier 2021/00051 A Dossier 2021/00051 B 4 februari 2021 De Reclame Code Commissie heeft een aantal klachten ontvangen, en in behandeling genomen, over de vaccinatiecampagne van de...
1 april 2021
Op 1 april 2021 treedt de geactualiseerde versie van de Code voor het gebruik van Postfilter in werking. Deze update biedt afzenders van geadresseerde reclamepost duidelijkere richtlijnen en maakt het voor consumenten makkelijker om aan te geven welke post ze wel en niet willen ontvangen. Het Nationaal Postregister wordt voortaan als Postfilter aangeduid. Afzenders van...
15 maart 2021
Heeft u een NEE/NEE- of NEE/JA-sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch reclame? Dan moet u daar éérst een klacht over indienen bij de afzender, en pas als die niet, niet tijdig of onbevredigend reageert, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Dit geldt ook voor de ongewenste ontvangst van folders...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.