3 april 2020
De Stichting Reclame Code (SRC) roept op tot extra aandacht voor het belang van verantwoorde reclame; juist in deze tijd van de Corona-crisis. De internationale koepelorganisaties voor zelfregulering van reclame (ICAS en EASA), waar de SRC ook toe behoort, hebben hierover een gezamenlijk statement opgesteld. Zij waarschuwen voor reclame-uitingen die de volksgezondheid ondermijnen of misbruik...
1 april 2020
Vanwege de maatregelen rond het Corona-virus werkt ook de Stichting Reclame Code zoveel mogelijk vanuit huis. De afhandeling van de klachten gaat gewoon door. De duur van de behandeling zal in sommige gevallen echter wat langer zijn dan normaal. Ook zullen wij niet alle klachten in behandeling kunnen nemen. Wij hopen op uw begrip en...
30 maart 2020
Vanwege de maatregelen rond het Corona-virus kunnen wij niet alle klachten in behandeling nemen. Tevens zijn de geplande zittingen van de Reclame Code Commissie (9 april) en het College van Beroep (21 april) tot nader order uitgesteld. Wij hopen op uw begrip. Voor vragen zijn wij per e-mail bereikbaar: Algemene informatie: info@reclamecode.nl Compliance: compliance@reclamecode.nl Pers,...
1 maart 2020
Op 1 maart 2020 is de herziene Code Telemarketing in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen zijn: je mag alleen bellen met een herkenbaar nummer ook intermediairs vallen onder de code het recht van verzet wordt vereenvoudigd (inkorting IVR-tekst) en na afloop van een lopende overeenkomst, donateurschap of laatste afname van een product gaat vanaf 1...
30 januari 2020
In het vierde kwartaal zijn in totaal 1.409 klachten en meldingen ontvangen; een recordaantal ten opzichte van voorgaande jaren. Lees hier meer over de klachtencijfers en opmerkelijke cases van het laatste kwartaal van 2019.
5 december 2019
Lees hier de Nieuwsupdate december, met onder meer aankondiging van de nieuwe Reclame Code Commissieleden en nieuwe trainingsdata voor professionals. Wil je de Nieuwsbrief 6x per jaar via e-mail ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief rechts onderaan deze website.
11 november 2019
De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over reclame-uitingen van Lampdirect. De meeste klachten gaan over een tv-commercial, waarin tegen een medewerkster in een kantoor, die de verlichting uitzet, wordt gezegd: “Oh jee, weer één die geld probeert te besparen op de energiekosten”. Vervolgens is te zien dat twee andere medewerkers, een...
21 oktober 2019
Een vergane huid, een indringend eng oog en skelet-achtige tanden. En oh ja, clowns. Vooral veel clowns. We naderen Halloween en hebben het over posters en tv-reclames voor spookhuis- en andere griezelfeesten. De klachten van de afgelopen jaren waren min of meer gelijk: “een beetje eng vinden we geen probleem, maar deze zombie/clown/vampier ging écht...
10 oktober 2019
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft klachten uit België ontvangen over een hamburgerreclame. Het gaat om een uiting van Bicky Burger op Facebook waarbij een tekening van een man te zien is die een vrouw slaat omdat hij een 'fake Bicky' van haar krijgt. Omdat de uiting afkomstig is van een in Nederland gevestigde adverteerder,...
4 oktober 2019
4 oktober is het weer Dierendag. Eerlijk is eerlijk, de meeste klachten bij de Reclame Code Commissie die met dieren te maken hebben, gaan over hun vlees, en of het etiket ‘duurzaam’, ‘verantwoord’ of ‘diervriendelijk’ daarop misleidend is of niet. Overigens kunnen we in dat verband concluderen dat bij sommige consumenten de haren recht overeind...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.