20 september 2019
Over de verpakkingen van diverse 'volkoren' producten zijn klachten ingediend. Het gaat onder meer om biscuits, beschuit en Knäckebröd. De klachten komen in het kort erop neer dat het misleidend is een product 'volkoren' te noemen als maar een deel van het meel uit volkorenmeel bestaat. Een etiket is ook reclame De Reclame Code Commissie...
15 september 2019
Per 15 september 2019 is de Reclamecode SMS-Dienstverlening gewijzigd onder een nieuwe naam: Reclamecode Mobiele Diensten. Deze code is een herziene versie van de Reclamecode SMS-Dienstverlening uit 2011, die alleen betrekking had op SMS-diensten. Door de herziening vallen nu ook zogenaamde Mobiel Internet Diensten onder het toepassingsbereik. De code heeft betrekking op reclame voor diensten die...
10 september 2019
Dinsdag 10 september vond de tweede editie plaats van het Influencer Marketing Event, in DeFabrique in Utrecht. De Stichting Reclame Code was hier aanwezig om de regels over de herkenbaarheid van reclame voor Influencer Marketing toe te lichten. Uiteraard is ook de de lopende awareness-campagne - #Ad Herken de reclame op internet - aan bod...
4 september 2019
De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over een reclame voor een pizza met bloemkoolbodem van New York Pizza. Het gaat om een tv-commercial en een abri. Op de poster is een vrouw te zien die bloemkolen voor haar borsten houdt, met daarbij de tekst: "Zo lekker kan bloemkool zijn". In de...
27 augustus 2019
Stichting Reclame Code vraagt aandacht voor transparantie op social media Amsterdam, 27 augustus 2019 – Vandaag lanceert de Stichting Reclame Code (SRC) een nieuwe campagne: #Ad Herken de reclame op internet, waarmee zij aandacht vraagt voor het belang van transparantie rondom reclame op social media. De campagne focust voornamelijk op adverteerders, makers/influencers en de mediaconsument....
26 augustus 2019
Wanneer is reclame op social media ‘voldoende duidelijk’? Vier beslissingen van de Reclame Code Commissie over YouTube-filmpjes en posts op Facebook en Instagram. Vroeger was duidelijk wanneer “de reclame” begon: Loeki de Leeuw speelde een deuntje, er kwam reclame en aan het einde sloot Loeki het reclameblok weer af. Duidelijk en overzichtelijk. Met de komst...
11 juli 2019
Het is weer zomervakantie. Misschien brengt u de vrije dagen gewoon in Nederland door, of gaat u naar een adres waar u al eens eerder bent geweest. Vaak is dat niet zo, en dan bent u afhankelijk van plaatjes en beschrijvingen op internet. En dan kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan....
14 juni 2019
Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Dit staat in de vernieuwde Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Maar hóe maak je dit nu precies duidelijk? Om content creators, influencers en adverteerders op weg te helpen, hebben we een adviestool ontwikkeld zodat je in maximaal...
13 juni 2019
Met het WK vrouwenvoetbal gaat het bij sommigen toch weer kriebelen: hangen we alleen oranje slingers op of gaan we helemaal los en schilderen we de gevel van ons huis oranje? Wie weet geeft een aanbod als “korting op alle verf” daartoe wel het laatste zetje. Korting op alles ≠ korting op ALLES Korting op...
22 mei 2019
Het Nederlandse Reclame Code-boek is uit! De eerste editie biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2018 van de Stichting Reclame Code (SRC). SRC-directeur Otto van der Harst heeft het eerste exemplaar op 21 mei uitgereikt aan SRC-voorzitter Dick Molman en Hans...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.