De Stichting Reclame Code (SRC) betreurt het dat in het rapport ’Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ conclusies worden getrokken die de werking van de zelfregulering via de SRC in twijfel trekken, zonder dat daarover vooraf het gesprek met de SRC is aangegaan¹.
In het rapport, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van NGO Foodwatch, wordt geconcludeerd dat ‘door de opzet van de SRC goede regels over misleidende voedingsreclame en de bescherming van consumenten tegen (ongeoorloofde) marketing niet zijn gegarandeerd.’
De rol van de Stichting Reclame Code en de Reclame Code Commissie
De SRC bevordert verantwoorde reclame via zelfregulering die geïnitieerd wordt door het adverterend bedrijfsleven zelf. Het doel van zelfregulering is om in aanvulling op formele wet- en regelgeving het consumentenvertrouwen in reclame te bevorderen en een gelijk speelveld voor het adverterend bedrijfsleven te creëren. Dit doel wordt bereikt door het opstellen van regels die rekening houden met de praktijk, en door een laagdrempelig loket te bieden voor het indienen van klachten. De onafhankelijke Reclame Code Commissie oordeelt onder voorzitterschap van een rechter aan de hand van een klacht of sprake is van reclame die in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. De uitspraken van de Reclame Code Commissie worden door zo’n 96% van de adverteerders opgevolgd.
Daarnaast monitort de SRC, proactief en los van het feit of er klachten zijn, of de regels worden nageleefd, bijvoorbeeld op het gebied van voedingsmiddelenreclame. Hierbij wordt gebruik gemaakt van online tools die op social media platforms op zoek gaan naar mogelijke overtredingen. Tevens stimuleert de SRC verantwoorde reclame door het geven van adviezen en trainingen aan het adverterend bedrijfsleven.
De betrokkenheid van maatschappelijk actoren bij de zelfregulering
Bij het ontwikkelen van de reclameregels wordt al sinds het begin van de zelfregulering samengewerkt met maatschappelijke actoren, zoals sinds de oprichting in 1963 tot 2022 met de Consumentenbond. Het uitgangspunt van zelfregulering is dat bedrijven zichzelf beperkingen opleggen, maar bij de uitwerking daarvan is altijd een belangrijke rol weggelegd voor het consumentenbelang. Zelfregulering onderscheidt zich van wetgeving doordat het initiatief ligt bij de bedrijven zelf in plaats van overheid of parlement, en een brede naleving kent omdat de partijen die zich aan de regels moeten houden, zelf bij het schrijven en het systeem betrokken zijn. Uniek aan de zelfregulering van reclame in Nederland is dat er, anders dan in andere landen, ook vertegenwoordigers van consument & maatschappij worden betrokken. Zowel in het totstandkomingsproces van de codes als in de klachtenbeoordeling door de Reclame Code Commissie is de stem van consument & maatschappij vast vertegenwoordigd².