a a a
 

Opmerkelijke cases

Een voor personeelsleden ontvangen e-mail

In deze zaak ging het om een e-mail van Koopjedeal die de indruk wekte dat er sprake was van een speciale personeelskorting. Volgens klaagster was er helemaal geen sprake van een e-mail die eigenlijk voor het personeel was bedoeld, maar is de mail bewust verstuurd om consumenten te misleiden.

Volgens adverteerder was er sprake van een foutje in het mailsysteem, maar mochten klanten ook gebruik maken van de aangeboden kortingen.

De Reclame Code Commissie heeft eerst vastgesteld dat er al eerder een soortgelijke klacht was ontvangen. Ook toen was er sprake van het ‘per ongeluk’ versturen van een e-mail bedoeld voor personeel en mocht de klant gebruik maken van de in de e-mail aangeboden korting. In de eerdere zaak is door de voorzitter van de Reclame Code Commissie geoordeeld dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een intern bedoelde e-mail naar het klantenbestand is gestuurd, laat staan dat dit met enige regelmaat gebeurt. Er is geoordeeld dat dit onderdeel was van de marketingstrategie van adverteerder en zij consumenten hiermee bewust op het verkeerde been zet. Dit maakt dat er sprake was van een misleidende reclame. De Reclame Code Commissie heeft zich aangesloten bij de eerdere uitspraak van de voorzitter en gezien de eerdere uitspraak en het wederom misgaan, aanleiding gezien de uitspraak als een alert te verspreiden. Hiermee komt de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek en worden consumenten gewaarschuwd voor deze misleidende marketing.

 

De volledige uitspraak staat hier

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC