In de eerste maanden van dit jaar werden er ook nog volop hotels geboekt. Een opvallende zaak betrof de hotelsterrenkwestie. Centrale vraag hierin was: wat betekenen die hotelsterren nou eigenlijk? Een hotel werd aangeprezen met 4 sterren, maar was dat niet waard, vond een klager. Hij voegde daaraan toe dat er geen sprake was van een “officiële sterrenclassificatie”.
In 2018 heeft de Commissie zich al uitgesproken over de aanprijzing met hotelsterren. Tot 2015 werden de sterren toegekend na een (verplichte) keuring van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Nu gebeurt dat door een private partij. Het verweer van het hotel was dat zij haar 4 sterren baseerde op de laatste officiële classificatie door het Bedrijfschap, uit 2012. Dat bleek onvoldoende uit de uiting, vond de Commissie. Het moet voor de consument duidelijk zijn hoe de sterren zijn toegekend. Overigens blijkt uit de uitspraak dat de Commissie het onvoldoende vindt als een boekingsplatform het hoe-en-wat van een sterrenclassificatie uitlegt in de algemene voorwaarden, omdat een consument deze “niet uit eigen beweging” zal raadplegen om uit te vinden waar de sterren nou precies voor staan en door wie zij zijn toegekend.
Na de uitspraak hebben beide adverteerders de uiting aangepast.
Lees hier de gehele uitspraak.