Een andere zaak ging over de term “vertrekgarantie”, iets waar we ons nu niets meer bij voor kunnen stellen. Een klager had speciaal voor een reis met vertrekgarantie gekozen. Groot was zijn verbazing (en onvrede) dan ook toen de reis werd geannuleerd wegens “te weinig deelnemers”. Volgens adverteerder bleek duidelijk uit de uiting dat “Vertrekgarantie” niet hetzelfde is als “gegarandeerd vertrek”.
De klacht werd toegewezen: “de gemiddelde consument zal de term “vertrekgarantie” zo opvatten, dat sprake is van een reis waarvan bij voorbaat zeker is dat de reis zal doorgaan, ook wanneer sprake is van onvoldoende deelnemers. De toevoeging “vertrekgarantie” dient dan ook zorgvuldig te worden gebruikt. Hiermee is niet in overeenstemming te brengen dat adverteerder een reis met vertrekgarantie annuleert wegens onvoldoende deelnemers of dat adverteerder de term “vertrekgarantie” gebruikt om aan te geven dat de kans groot is dat de betreffende reis zal doorgaan.”