#Ad Herken de reclame op internet
Meer informatie
De verboden kindertaart van Paw Patrol
De Reclame Code Commissie en het College van Beroep hebben de afgelopen tijd flink wat klachten beoordeeld over het gebruik van kinderidolen in reclame. In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) staat een verbod op het gebruik van kinderidolen gericht op kinderen tot en met 6 jaar. Dit verbod geldt ook voor verpakkingen en point-of-sale materiaal. Voor kinderidolen gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar geldt dat deze alleen mogen worden gebruikt als het voedingsmiddel voldoet aan de voedingskundige criteria.
In een van de nieuwste zaken over het gebruik van kinderidolen in reclame ging het om een verpakking van een feesttaart waarop de bekende karakters van Paw Patrol zijn afgebeeld. Klagende partij en adverteerder waren het in deze zaak eens dat de verpakking van de taart karakters van Paw Patrol bevat en dat deze karakters zeer jonge kinderen, te weten kinderen tot en met 6 jaar, aanspreken. Nu door de adverteerder is erkend dat de verpakking in strijd is met de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en toegezegd is dat het product wordt uitgefaseerd en dus (binnenkort) niet meer zal worden verkocht, is door de Reclame Code Commissie de aanbeveling niet meer op dergelijke wijze reclame te maken, gedaan voor zover nog nodig.
De volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie staat hier.
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Lees hier Nederlandse Reclame Code (NRC), met alles over de regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
Indien u van mening bent dat een reclame-uiting niet voldoet aan de regels, dan kunt u een klacht indienen.
Klacht indienen