a a a
 

Training

Nederlandse Reclame Code in de praktijk

Nederlandse Reclame Code in de praktijk

De Stichting Reclame Code helpt adverteerders en de partijen met wie zij samenwerken graag bij het maken van verantwoorde reclame. De SRC biedt daarom trainingen aan waarin wordt uitgelegd hoe de zelfregulering werkt, hoe de klachtenprocedure verloopt en waarin op praktische wijze de regels uit de Nederlandse Reclame Code worden uitgelegd aan de hand van uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Trainingen

Onderstaande trainingen worden 2 keer in het jaar aangeboden; in het voor- en in het najaar. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in Amsterdam.

‘Algemene kennismaking met de Nederlandse Reclame Code’

  • De Nederlandse Reclame Code in het kort uitgelegd; het ontstaan ervan; wie zijn de partijen?
  • Waar, wanneer en voor wie geldt de code?
  • Wat zijn de belangrijkste algemene regels en wat gebeurt er als ik mij hier niet aan houd?

Meer informatie en aanmelden. 

 

‘Reclame via social media en influencer marketing’

In de training Reclame via Social Media & Influencer Marketing leer je wat de belangrijkste regels uit de Nederlandse Reclame Code zijn en hoe je deze in de praktijk brengt. Aan de hand van praktijkcases leer je hoe je op verschillende bekende platforms als Instagram, YouTube, Tiktok en Facebook transparant kunt zijn en volgens de regels kunt samenwerken met merken/influencers.

De training is bedoeld voor zowel merken (marketeers, juristen) als content creators, zoals YouTubers, influencers, en andere professionals die meer willen weten over de regels. De trainingen worden in kleine groepjes gehouden. Er is daarom genoeg ruimte voor het stellen en beantwoorden van vragen.

Meer informatie en aanmelden. 

 

‘Misleidende reclame en prijsvermelding’  – op aanvraag
Meer dan 40% van de klachten die bij de Reclame Code Commissie terechtkomen gaan over misleiding. Dit kan variëren van misleiding over de voornaamste kenmerken van een product of dienst, prijs, beschikbaarheid van het product of door ontbrekende informatie.

  • Waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen, hoe doe je het goed? Regelmatig komen er klachten over advertentiecampagnes waarin de vermelde prijzen niet duidelijk, onvolledig, onjuist of misleidend zijn.
  • Hoe zijn de regels t.a.v. prijsvermeldingen?
    In deze training wordt aan de hand van veel praktijkcases op deze aspecten van verantwoord reclame maken ingezoomd.

Bedoeld voor adverteerders, content creators en communicatieadviesbureaus.

Wilt u per e-mail op de hoogte gehouden worden over onze trainingen, stuurt u dan een mail met de tekst ‘JA’ naar communicatie@reclamecode.nl o.v.v. Training.

De trainingen worden in kleine groepjes gehouden t.b.v. de interactiviteit en effectiviteit.

Training-op-maat

Het is ook mogelijk om een trainingsbijeenkomst-op-maat in uw (branche-)organisatie/ bedrijf te organiseren. Heeft u hier voor belangstelling, neemt u dan contact op met Fiona Vening, compliance@reclamecode.nl.

Trainer
De trainingen worden gegeven door Fiona Vening, verantwoordelijk voor Compliance, Copy Advies en Trainingen bij de Stichting Reclame Code.

Wilt u per e-mail op de hoogte gehouden worden over onze trainingen, stuurt u dan een mail met de tekst ‘JA’ naar communicatie@reclamecode.nl o.v.v. Training.
U ontvangt dan ca. drie keer per jaar een bericht hierover.

Waardering

Na iedere training wordt onder de deelnemers een anonieme waarderingsenquête gehouden om toekomstige trainingen zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften en ervaringen. Enkele citaten uit de respons:

Duidelijke en goed gestructureerde training met veel praktijkvoorbeelden voor zowel off- als online reclame-uitingen.
Als pricing analist van een omni-channel retailer heb ik nieuwe inzichten opgedaan die ik meeneem bij het schrijven van het prijsbeleid.”

Deze training is zeer goed bevallen door de groep en was zeker een eye-opener.” (aldus de opdrachtgever van een in-company training)

Terzake. Niet te kort; niet te lang. Helder en leerzaam.”

Voorbeelden o.b.v. uitspraken waren leuk. … Specifieke vervolgtrainingen lijken mij interessant (gericht op branche of gericht op medium, bijzondere reclamecodes).”

Doel was duidelijkheid in proces, en aan die verwachting is ook voldaan.”

“Veel voorbeelden ter illustratie, maakt het concreet.”

“Ik vond het een informatieve en nuttige bijeenkomst.”

 

Event partnership SRC met e-Academy van Thuiswinkel.org

e-Academy PE-punten

Thuiswinkel e-Academy werkt met een selectie event- en educatiepartners, zoals sinds maart 2016 met Stichting Reclame Code. e-Academy toetst de kwaliteit van geboden trainingen en koppelt PE-punten aan het aantal kennisuren. Alle kennisactiviteiten worden verzameld in een ‘marktplaats’. Op deze manier ontstaat er een overzicht aan kwalitatieve kennisactiviteiten voor leergierige professionals.

 

Advies

Advies en overige diensten

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC