a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

65 Resultaten voor uw zoekopdracht "lidl"

Opnieuw zoeken

Status:

Dossiernr:

2024/00361

Datum:

05-11-2024

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin te zien is hoe een vrouw in een vrachtwagen van Kipster langs de Lidl rijdt en zegt “Hee, ik kom oud brood halen.” Hierna komt een boerderij met kippen in beeld waa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00382/A

Datum:

05-11-2024

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin te zien is hoe een vrouw in een vrachtwagen van Kipster langs de Lidl rijdt en zegt “Hee, ik kom oud brood halen.” Hierna komt een boerderij met kippen in beeld waa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00382

Datum:

05-11-2024

Uitspraak:

RCC Ged. Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin te zien is hoe een vrouw in een vrachtwagen van Kipster langs de Lidl rijdt en zegt “Hee, ik kom oud brood halen.” Hierna komt een boerderij met kippen in beeld waa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00401

Datum:

29-10-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een televisiecommercial van Lidl waarin reclame wordt gemaakt voor twee flessen Formil vloeibaar klein & krachtig voor een bedrag van 4,99 euro in plaats van (de doorgestreepte prijs) 6,58 euro. Bij...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00193

Datum:

26-08-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de verpakking van “Lidl Bio organic Nederlandse biologische eieren”. Op de verpakking is een kip afgebeeld die op grasland loopt. Verder wordt op de buitenkant van de verpakking verwezen naar informatie o...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00217

Datum:

23-07-2024

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een advertentie in een folder van Lidl. In de uiting wordt reclame gemaakt voor een tweeliterfles Freeway Cola voor een bedrag van 0,99 euro. Bij de prijs staat een afbeelding van het Lidl-Plus-logo. 2....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00189

Datum:

21-05-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de reclamefolder van Lidl waarin (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat: “Alle Favorina paaseitjes voor een Lidl prijs! Alle combinaties mogelijk Alle Favorina paaseitjes van 200-250 g Gevu...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00165 - CVB

Datum:

07-11-2023

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Radio

Het College van Beroep [7 november 2023] 1.  Procesverloop (…)   2.  De bestreden reclame-uitingen Het betreft reclames van ALDI op TV, radio en in een banner op haar website met de tekst “honderden euro’s goedkoper”. In de televisi...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00272

Datum:

01-08-2023

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van Lidl waarin een op 15 mei 2023 beginnende actie staat. In deze uiting staat, voor zover hier van belang: “Exclusieve kortingen met LIDL Plus Vanaf maandag 15 mei Download de Lidl Plus-...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00186

Datum:

15-06-2023

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de verpakkingen van de volgende producten: Paw Patrol Verrassings-ei (door Foodwatch gekocht bij Lidl), Minions Verrassings-ei (door Foodwatch gekocht bij Lidl), LOL Verrassings-ei (door Foodwatch gekocht ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00230

Datum:

22-05-2023

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het gaat om een aanbieding van Glorix toiletblokken in de digitale reclame folder in de Lidl-app in de week van 19 april 2023, met de tekst: “Glorix toiletblokken 2-pack 4,99 1,99 […] 2 stuks per pak.” Bij de t...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00001

Datum:

10-01-2023

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl in verband met de kerstdagen. De commercial heeft de volgende verhaallijn. Een man liegt tijdens een telefoongesprek met zijn moeder over zijn relatie met een man. Tijdens een...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00214

Datum:

02-11-2022

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een tekst met de titel “Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt” op de webpagina nieuws.ah.nl/consumenten-vinden-albert-heijn-opnieuw-meest-duurzame-supermarkt/. In de tekst staa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00311

Datum:

22-08-2022

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial met tag-on van Lidl. De hoofdcommercial toont onder meer beelden van een vrachtwagen van Lidl met daarop in grote letters de tekst “10x de beste in groente & fruit”. Te zien is...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00298

Datum:

02-08-2022

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van Lidl in een regionaal dagblad waarin een aanbieding voor wijn stond met daarbij de mededeling “5 + 1 gratis”.   Samenvatting van de klacht Het is in strijd met artikel 20 Reclame...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00265

Datum:

12-07-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl met als onderwerp ‘Zomerfeest 25 jaar – de hele zomer de állerlaagste prijzen bij Lidl’, waarin beelden van een zomers feest te zien zijn. Zo wordt een terrein getoond ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00072

Datum:

03-05-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Huishouden en inrichting
De bestreden uiting Het betreft de reclamefolder van Lidl geldig van 24 t/m 30 januari 2022 voor zover daar een Krups volautomaat espressomachine type EA810B wordt aangeboden. In de uiting staat, voor zover hier van belang: “ACTIERAMMER tot 77% kor...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00509

Datum:

22-03-2022

Uitspraak:

VAF bevestigd (=afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de verpakking van de door Lidl verkochte koekjes ‘Ginger Thins’. Op de verpakking staat onder meer -alle in hoofdletters- “Ginger Thins” met direct daaronder: “Thin and crispy spiced biscuit...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00088

Datum:

15-03-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van Lidl waarin een op 24 januari 2022 beginnende actie-aanbieding van (onder meer) dumplings staat voor € 2,49 per 190 gram. Samenvatting van de klacht Klaagster is al drie keer eerder naar...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00267

Datum:

09-08-2021

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de Facebookpagina van Lidl, met de volgende tekst: “Goed nieuws: volgens de Consumentenbond zijn we wederom de goedkoopste supermarkt van Nederland! Elke dag werken we er hard aan om onze klan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00211

Datum:

01-06-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van Lidl waarin een op 21 april 2021 beginnende actie-aanbieding van (onder meer) plantenbogen staat voor € 9,99 per stuk. Hierbij zijn 3 varianten te zien, waaronder een rozenboog.   ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00519

Datum:

09-12-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een advertentie op Facebook en een reclamefolder van Lidl waarin staat dat Lidl de beste en de goedkoopste in groente en fruit is. Dit wordt in de uitingen toegelicht door de vermelding: “Bron: GfK Ve...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00213

Datum:

20-07-2020

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen van Lidl (waarbij de in de klacht gehanteerde nummering is overgenomen): 1. Een uiting op de Facebookpagina van Lidl. Boven de afbeelding van een boodschappentas van Lidl vol met produc...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00141

Datum:

23-04-2020

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1) de in het oordeel te omschrijven radiocommercial van Lidl, 2) een folder van Lidl voor zover daarin een krat sperziebonen is afgebeeld met daarop de Nederlandse vlag en de woorden: “van eigen bodem&...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00680

Datum:

06-11-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin is te zien dat een – per scène groter wordende – jongen telkens fruit of groente eet bij de kassa terwijl zijn moeder boodschappen op de lopende band zet.  ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00466

Datum:

23-08-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van Lidl voor zover daarin op pagina 15 een Bestway zwembad (ø 366 x 84 cm) wordt aangeprezen. Bovenaan de pagina staat “VANAF DO 18 JULI”. Bij de afbeelding van het zwembad staat, voor z...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00444

Datum:

10-07-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting In de televisiecommercial wordt gezegd dat Lidl het meest verse groente en fruit heeft omdat zij zonder groothandel werkt. Hierna wordt gesproken over bloemkolen die na het plukken “razendsnel” in de winkel lig...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00294

Datum:

02-07-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Buitenreclame

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamebord naast de ingang van de Jumbo Amersfoort Vathorst. Daarop staat onder meer: “De goedkoopste  in de buurt dankzij  de laagsteprijs-  garantie.” en, in kleinere letters: “Vraag binnen naar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00108 - CVB

Datum:

04-06-2019

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Radio

Detailhandel
Het College van Beroep [4 juni 2019] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Jumbo is niet alleen verkozen door tv-programma Kassa tot goedko...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00163

Datum:

25-04-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Uitnodiging tot aankoop

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft de aanbieding van een “Prophete Trekkingfiets” voor € 299,- in een folder van Lidl met vermelding “Web-only”.   Samenvatting van de klacht De fiets wordt aangeboden voor € 299,-, ma...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00041

Datum:

14-03-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een digitale folder op de website van Lidl voor zover daarin “Amerikaans dessert” wordt aangeboden in “de varianten cheesecake en cookie”. Daarbij zijn op een foto de deksels van de pr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00050

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin de aandacht wordt gevestigd op de spaaractie voor gratis ‘vitamini’s’ knuffels.   Samenvatting van de klacht Om een gratis ‘vitamini’ te kr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00674

Datum:

09-10-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de website van www.lidl-reizen.nl, voor zover daar een 5-daagse reis naar Schotland-Scottish Borders wordt aangeprezen. In de uiting staat (voor zover relevant voor de klacht): “5-daagse autovak...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00561

Datum:

03-09-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van Lidl (week 30) waarin een minicruise naar Newcastle wordt aangeboden. In de folder staat (voor zover voor de klacht van belang): “1 + 1 GRATIS” en “Newcastle 3-daagse minicruise” e...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00389

Datum:

28-06-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie in het huis-aan-huisblad Stedendriehoek. In de uiting staat: “JOUW PLUS NERGENS IN DE BUURT GOEDKOPER.” In de uiting is een kassabon afgebeeld, waarbij het totaalbedrag van €40,55 is omcir...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00359

Datum:

15-05-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl, waarin onder meer is te zien hoe George Baker een bruine papieren zak vult met verschillende broodjes. Intussen is de melodie van de hit ‘Little Green Bag’ te horen met de ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00771

Datum:

07-12-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een tv commercial van adverteerder, waarin te zien is hoe verschillende mensen door een supermarkt lopen. Vervolgens verschijnt George Baker in beeld die een bruine papieren zak uit zijn binnenzak haalt en deze...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00571

Datum:

12-09-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft de reclamefolder van Lidl-reizen.nl/Kras van 31 juli 2017 met daarin een aanbieding voor een 8 daagse zonvakantie naar Macedonië – Ohrid. In de folder staat onder meer: “PER PERSOON VANAF € 249,-“, “...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00260

Datum:

23-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Algemene Aanbeveling

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting in een huis-aan-huis verspreide reclamefolder van adverteerder. In de folder is op pagina 8 een tafel afgebeeld, met daaromheen 4 (tuin)stoelen. Links bovenaan de pagina staat onder andere: “WICKER...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00845/A

Datum:

30-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de uiting, die voorkomt in de herfstfolder met het opschrift “Wild” van Lidl en in de reclamefolder van week 41-2016 van Lidl. De uiting luidt als volgt: “Wild Wild is een verzamelnaam voor dieren die in ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00014 - CVB

Datum:

14-06-2016

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Radio

Voeding en drank
  Het College van Beroep [14 juni 2016] De grieven De FNLI deelt met betrekking tot de reikwijdte van het beroep mee dat zij daarin de toelaatbaarheid van de hierna te vermelden online-uitingen in samenhang met de hierna te omschrijven televisi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01082 - CVB

Datum:

15-12-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Nutsvoorzieningen
Het College van Beroep [15 december 2015] De omvang van het beroep en de grieven Energiedirect heeft uitsluitend beroep ingesteld tegen punt 6 van de beslissing van de Commissie en de daarop gebaseerde aanbeveling. Het bestreden oordeel betreft de ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854/B

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854/A

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00918

Datum:

09-02-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Radio

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een televisiereclame. Deze toont beelden van een man die in zijn moestuin werkt. Hij zegt tegen zijn vrouw: “Je weet niet wat een geld dat scheelt zo’n moestuin”. De vrouw toont zich niet onverdeeld...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00850

Datum:

22-12-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van adverteerder geldig in week 48 (zondag 23 t/m zaterdag 29 november 2014) waarin onder meer staat: “PLUS: de goedkoopste supermarkt. Bron: RTL Nieuws Editie NL, uitzending 5 november 2014...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00971

Datum:

12-10-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft de XXL verpakking van W5 vaatwastabletten van Lidl, meer specifiek de op de voorzijde van de verpakking opgenomen afbeelding van een vaatwastablet met daarboven de naam W5 en een kroontje, en eromheen een lauwe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00673

Datum:

08-10-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de aanprijzing van Bellarom koffiecapsules van Lidl in twee drukwerkadvertenties en een tag-on commercial. A. In de hierna met “advertentie A” aangeduide uiting staat boven de afbeelding van de verpak-kin...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00524

Datum:

01-08-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting voor “Vanilla Cones” in de nieuwsbrieven van Lidl van 3 en 17 juli 2014. Boven de afbeelding van een pak “Vanilla Cones” ijsjes staat “ALS BESTE GETEST! Bron: Smaaktest Consumentenbond juli...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00137

Datum:

20-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uitingen Het betreft a. een radioreclame waarin onder meer wordt gezegd: “Voor de vierde keer op rij, de beste in groente en fruit (…)” b. een gedrukte uiting, waarin staat “De beste in groente en fruit. GfK Versrapport 2...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00120

Datum:

25-03-2014

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep [25 maart 2014] De grieven Het College vat de grieven van Lidl als volgt samen en deelt deze als volgt in. Grief 1 De Commissie heeft haar oordeel gebaseerd op argumenten die feitelijke onjuistheden bevatten. De Commissie bas...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00906

Datum:

06-01-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft de op pagina 12 van de reclamefolder van Lidl (week 45/2013) opgenomen prijsvergelijking tussen Lidl en Albert Heijn. Bovenin de uiting staat: “Onderzoek van VARA Kassa bevestigt: Prijzenoorlog AH haalt niets...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00770

Datum:

18-11-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website Lidl-reizen.nl/skivakanties, waarop onder meer een skivakantie in Valfréjus wordt aangeboden voor een prijs “vanaf € 89,- p.p.”. De klacht Er blijkt geen reis voor dit bedrag geboekt te kunnen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00816

Datum:

01-05-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft een op 31 juli 2012 aan klaagster verzonden e-mail, aan de bovenzijde  waarvan onder meer staat: “From: be@n4c.nl  Subject: Wij betalen uw boodschappen”.  In de uiting staat onder meer: “DOE MEE EN ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00816-II

Datum:

01-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft een op 31 juli 2012 aan klaagster verzonden e-mail, aan de bovenzijde  waarvan onder meer staat: “From: be@n4c.nl  Subject: Wij betalen uw boodschappen”.  In de uiting staat onder meer: “DOE MEE EN ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00816-III

Datum:

01-05-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft een op 31 juli 2012 aan klaagster verzonden e-mail, aan de bovenzijde  waarvan onder meer staat: “From: be@n4c.nl  Subject: Wij betalen uw boodschappen”.  In de uiting staat onder meer: “DOE MEE EN ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00816-I

Datum:

01-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft een op 31 juli 2012 aan klaagster verzonden e-mail, aan de bovenzijde  waarvan onder meer staat: “From: be@n4c.nl  Subject: Wij betalen uw boodschappen”.  In de uiting staat onder meer: “DOE MEE EN ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00356

Datum:

13-06-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft een advertentie in De Gelderlander voor een aanbieding bij Lidl van 2 pakken Trawlic “wilde zalmfilets” voor € 5,-, alsmede de verpakking van Trawlic wilde zalmfilet.   De klacht   In de advertenti...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00245

Datum:

26-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op www.lidl-reizen.nl waarin bij het aanbod van bungalows in een vakantiepark “net buiten de badplaats De Koog” op Texel onder het kopje: “Beschrijving van de bungalows” onder meer wordt g...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00245-II

Datum:

26-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op www.lidl-reizen.nl waarin bij het aanbod van bungalows in een vakantiepark “net buiten de badplaats De Koog” op Texel onder het kopje: “Beschrijving van de bungalows” onder meer wordt g...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00245-I

Datum:

26-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op www.lidl-reizen.nl waarin bij het aanbod van bungalows in een vakantiepark “net buiten de badplaats De Koog” op Texel onder het kopje: “Beschrijving van de bungalows” onder meer wordt g...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00956

Datum:

13-02-2012

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

detailhandel (supermarkt etc.)
De reclame-uiting   Het betreft een televisie-commercial waarin onder meer wordt gezegd:   “Hallo Jumbo, ik ben Sophie.” “Hallo Sophie. Zeg het maar.” “Waarom kan je bij Jumbo niet voor iets leuks sparen?” “O, maar dat kan wel. Want b...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00842

Datum:

20-01-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een reclamefolder, uitgave 44/2010, waarin op pagina 1 respectievelijk 2 met betrekking tot Lidl onder meer staat: “De Consumentengids wijst uit: • 48% goedkoper dan A-merken!” respectievelijk “Concl...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/1445/06.0502

Datum:

13-02-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een advertentie van Route Mobiel in de Volkskrant van 13 oktober 2006 waarin onder meer het volgende staat: “UITGEKLEEDANWB:Pechhulp Nederland € 49,50Woonplaatsservice € 20,00Vervangend vervoer € 10,00Inschrijfgeld ...
Bekijk uitspraak