a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

42 Resultaten voor uw zoekopdracht "specsavers"

Opnieuw zoeken

Status:

Dossiernr:

2024/00234

Datum:

07-08-2024

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen: Een poster in de winkel van Eye Wish, voor zover daarop staat: “2e bril cadeau voor elke look een andere bril”. Rechts onderin staat verticaal in een kleiner lettertype: ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00560

Datum:

07-02-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen van Van Boxtel:   A. Een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Elke geluid is onbetaalbaar. Bij Van Boxtel is uw hoortoestel juist wel betaalbaar. Vanaf 0 euro. En ongeacht uw ver...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00481

Datum:

20-12-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen van Beter Horen: A. Een televisiecommercial waarin door de voice-over wordt gezegd: “Bij Beter Horen hebben wij óók de meest innovatieve hoortoestellen die we helemaal op úw wensen...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00491

Datum:

20-12-2021

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen van Schoonenberg: A. Een televisiecommercial met de titel “Horen zoals je nog nooit hebt gezien”. Bij beelden van een vrouw in bij de tekst passende situaties wordt door de voice-ov...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00343

Datum:

01-09-2021

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen van Specsavers: A. Een radiocommercial die luidt: “De nieuwe oplaadbare hoortoestellen van Specsavers. Zonder batterijen, zo spaart u zowel uw portemonnee als het milieu en u laadt ze...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00557

Datum:

14-12-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Specsavers waarin wordt gezegd: “Bij Specsavers Audiciens vergoedt uw zorgverzekeraar 75% van uw hoortoestellen. En tot en met 31 oktober betaalt Specsavers de rest. En dat geldt...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00299 - CVB

Datum:

04-11-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
Het College van Beroep [4 november 2020] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen de hierna bij de beoordeling te omschrijven uitingen op de website van Specsavers in het kader van ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00357

Datum:

09-09-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Specsavers waarin de ‘0% BTW actie’ wordt aangeprezen. De voice-over zegt het volgende: “Specsavers staat voor u klaar. In de winkel, waar uw veiligheid voorop staat, of via ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00684

Datum:

30-10-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video in het kader van Specsavers Eye Opener Test. Hierin vertelt een man hoe dankzij een oogmeting een hersentumor bij zijn vrouw is ontdekt.   Samenvatting van de klacht Klaagster acht het heel gemeen om...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00567

Datum:

10-09-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Specsavers waarin Wibi Soerjadi zegt dat hij ambassadeur is van Specsavers Audiciens omdat ‘gehoor’ zijn belangrijkste instrument is.   Samenvatting van de klacht Het is...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00103

Datum:

20-02-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Specsavers waarin onder meer wordt gezegd: “Specsavers audiciens is blij en trots. Want we zijn voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot beste audicien van Nederland. Uit de vel...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00770/A

Datum:

19-11-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Specsavers. Aan het begin van de commercial wordt een man in beeld gebracht die zijn auto ‘liefkoost’. De voice-over zegt: “Dit is Rob. En hij houdt wel erg veel van zijn auto...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00770

Datum:

19-11-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Specsavers. Aan het begin van de commercial wordt een man in beeld gebracht die zijn auto ‘liefkoost’. De voice-over zegt: “Dit is Rob. En hij houdt wel erg veel van zijn auto...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00747

Datum:

19-11-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Specsavers. Aan het begin van de commercial wordt een man in beeld gebracht die zijn auto ‘liefkoost’. De voice-over zegt: “Dit is Rob. En hij houdt wel erg veel van zijn auto...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00424

Datum:

26-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op http://www.specsavers.nl/contactlenzen/torische-daglenzen/easyvision-clarison-toric. Daarin staat, naast de afbeelding van een doosje “easyvision Clarision Toric”: “easyvision Clarision Tori...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00120

Datum:

14-03-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de televisiecommercial en een uiting op de website www.specsavers.nl betreffende de aanbieding ‘40% korting voor 50+’. In de televisiecommercial wordt, voor zover hier relevant, gezegd: “…50-plussers ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00907

Datum:

12-01-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een tv-commercial waarin, voor zover relevant, gezegd wordt: “Was nou maar naar Specsavers gegaan. Want Specsavers heeft de grootste gratis actie ooit. Tot en met 31 december kunt u bij elke bril vanaf ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00733

Datum:

22-11-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting  Het betreft de in augustus tot en met oktober 2017 uitgezonden televisiecommercial van Specsavers waarin door de voice-over wordt gezegd, voor zover hier van belang: “Daarom ontvangt u nu twee hoortoestellen zonder bij...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00144

Datum:

04-04-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van Schoonenberg waarin een hoortoestel voor € 99,- wordt aangeprezen. De voice-over zegt: “Bij Schoonenberg letten we ook op de kleintjes. Daarom tijdelijk dit superslimme hoortoeste...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00792

Datum:

09-03-2017

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
De Reclame Code Commissie [9 maart 2017 – beslissing op gedeeltelijk bezwaar] Het bezwaar tegen de voorzittersbeslissing wordt, voor zover voor het oordeel van belang, als volgt samengevat. De 25% korting voor 60-plussers geldt alleen bij kop...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00006

Datum:

21-02-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft (A) de televisiecommercial van Specsavers en (B) de uiting op haar website www.specsavers.nl betreffende de actie “2 hoortoestellen zonder bijbetaling”. A. In de televisiecommercial wordt gezegd, voor zov...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00705

Datum:

05-12-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een televisiereclame. Daarin wordt onder meer gezegd: “Was nou maar naar Specsavers gegaan, want alleen nu krijg je de tweede bril gratis, voor jezelf, of voor een ander”. In beeld verschijnt onder me...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00735

Datum:

06-10-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de aanbieding “2E BRIL GRATIS VOOR JEZELF OF VOOR EEN ANDER” op adverteerders website www.specsavers.nl. In de uiting staat, voor zover hier van belang: “Onze permanente en wereldberoemde 2e bril gratis-a...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00763

Datum:

04-10-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de aanprijzing van de “Zorgverdubbelaar” van Pearle in een televisie- en een radiocommercial, in een folder, op een winkelraamposter (aangepaste versie) en op een winkelstoepbord (aangepaste versie). A. I...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00507

Datum:

15-08-2016

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial ‘Zeemeeuw’ van Specsavers. In de commercial is een beachvolleybalwedstrijd te zien tussen twee teams, die elk uit een man en een vrouw bestaan. Terwijl de vrouw uit het ene team klaar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01178

Datum:

19-01-2016

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de televisiecommercials ‘Bingo’ en ‘Suspect’ van Specsavers. In de commercial ‘Bingo’ is te zien dat een vrouw in sportkleding een zaaltje binnenkomt waar ouderen zitten te wachten tot de bingo be...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00905

Datum:

14-10-2015

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website van adverteerder (www.specsavers.nl) voor zover het gaat om de actie “2e bril gratis bij monturen vanaf €59”. In verband met deze actie wordt meegedeeld: “Kies twee brillen uit onze collectie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00853

Datum:

05-10-2015

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Als u bij ons een bril met een montuur van 79,– euro of meer koopt, krijgt u altijd een tweede montuur van dezelfde prijs en de glazen gratis. Dat ge...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00354

Datum:

16-06-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de website www.zilverenkruis.nl. Daarop staat onder meer bij de vergoedingen van bril en contactlenzen (pakket aanvullend **): “Op vertoon van uw zorgpas krijgt u korting op uw bril of lenzen bi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00040

Datum:

10-03-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Uiting 1 Het betreft een televisiecommercial van adverteerder: ‘aanvullende verzekerd? Tweede bril gratis.’ De commercial begint met mensen die klagen over het feit dat ze een aanvullende verzekering met een dekking ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00429

Datum:

21-07-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website www.zilverenkruis.nl voor zover daarop ten tijde van het indienen van de klacht stond: “Altijd 2 gratis brillen, zonder bijbetaling. Als u een aanvullende verzekering heeft, ontvangt u bij Specsave...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/01002

Datum:

18-02-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd: ”Met onze zorgvoordeelcalculator checkt u makkelijk of u recht heeft op een vergoeding. Check het snel op Specsavers.nl of kom langs dan doen wij het voor u”. In...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00808

Datum:

14-11-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de reclame voor “onze grootste gratis actie ooit” van Specsavers in een televisiecommercial en op de website www.specsavers.nl. In de televisiecommercial zegt de voice-over het volgende: “Nu bij Specsav...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00435

Datum:

15-07-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiereclame.    Daarin zegt de voice-over het hierna volgende, terwijl voortdurend -onderin beeld- is te lezen: “O.b.v onderzoek bij 45 van de 291 Pearle winkels van 2 t/m 4 april.  Laagste pri...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00249

Datum:

24-07-2013

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende reclame-uitingen voor een “gratis hoortoestel bij Specsavers”:   a) de televisiecommercial waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd: “Wist u dat uw hoortoestel niet meer vo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00392

Datum:

08-07-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk) met ALERT

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft een in verschillende dagbladen geplaatste advertentie met de aanhef: “Duidelijkheid over de vergoeding van uw hoortoestel”.      De klacht   Klager, een belangenbehartigingorganisatie voor zelfsta...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00249A

Datum:

15-05-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de televisiecommercial van Specsavers waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd: “Wist u dat uw hoortoestel niet meer volledig wordt vergoed door uw basisverzekering? Bij Specsavers vinden we ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00494

Datum:

14-07-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisie-commercial waarin wordt gezegd: “Kijken kost niks. Nu bij Specsavers: Gratis product naar keuze bij een montuur vanaf € 99,-. Bijvoorbeeld een tweede bril gratis. Of gratis standaard varifo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00509

Datum:

29-06-2011

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de televisiecommercial waarin het volgende wordt gezegd: “Kijken kost niets.  Nu bij Specsavers.  Gratis product naar keuze bij een montuur vanaf 99 euro, bijvoorbeeld een tweede bril gratis of gratis s...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00005

Datum:

22-06-2010

Uitspraak:

Vernietiging Beslissing RCC

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uitingen   1) Het betreft een tv-commercial, waarin onder meer het volgende wordt gezegd: “Bij Specsavers krijgt u bij een montuur vanaf € 99,- een tweede bril van dezelfde waarde gratis. Ongeacht designermonturen of varifoc...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00055

Datum:

09-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: a.         de televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd: “Bij Specsavers geldt twee voor de prijs van één niet alleen voor een kleine selectie   monturen” en “Dus kies elke tweede ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0282

Datum:

05-08-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een televisiecommercial van Specsavers International voor de actie “twee voor de prijs van één” van adverteerder. In het kader van deze actie krijgt de klant het tweede montuur gratis. In de commercial is eerst een man...
Bekijk uitspraak