a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

65 Resultaten voor uw zoekopdracht "wakker dier"

Opnieuw zoeken

Dossiernr:

2024/00342

Datum:

08-10-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de volgende radiocommercial (hoofdspot met tag-on) van Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: “Elk jaar belanden ruim 150 miljoen dieren in de supermarktschappen. Alle grote supermarkten gaan voor m...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00219

Datum:

09-08-2024

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft het lespakket “Een betere wereld begint op je bord”, te vinden op https://www.greenpeace.org/nl/lesmaterialen/vlees-en-klimaat/#downloads. Het pakket bevat 43 pagina’s ofwel dia’s waarop onder meer een aantal...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00097/B

Datum:

11-04-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een tv-commercial van Wakker Dier, waarin in een animatie te zien is hoe een gevlekte koe in een glazen tank staat. Deze glazen tank heeft de vorm van een melkpak. Aan de bovenkant van de glazen tank is de te...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00097/A

Datum:

11-04-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een tv-commercial van Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: “Vroeger gaf een melkkoe gemiddeld zo’n 4000 liter melk per jaar. Dankzij stevig doorfokken is dat opgelopen tot wel 9000 liter. Ze wor...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00097

Datum:

11-04-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de :volgende reclame-uitingen van Wakker Dier 1. een radiocommercial (hoofdspot met tag-on) waarin het volgende wordt gezegd: “Attentie: jouw supermarkt verkoopt sloopmelk! Vroeger gaf een koe gemiddeld 4...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00050

Datum:

06-02-2024

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Medium:

Radio

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd dat Albert Heijn grote stappen zet “naar meer plantaardig” en dat zij klanten helpt die “betere keuzes” willen maken. Hierna wordt gezegd: “Ju...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00570/A

Datum:

04-01-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de radiocommercial (hoofdspot en tag on) van Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: Hoofdspot: “Attentie: negentig procent van de melk in je supermarkt is sloopmelk! Supermarkten houden bewust de pr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00570

Datum:

04-01-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de radiocommercial (hoofdspot en tag on) van Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: Hoofdspot: “Attentie: negentig procent van de melk in je supermarkt is sloopmelk! Supermarkten houden bewust de pr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00570/B

Datum:

04-01-2024

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de radiocommercial (hoofdspot en tag on) van Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: Hoofdspot: “Attentie: negentig procent van de melk in je supermarkt is sloopmelk! Supermarkten houden bewust de pr...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00050 - CVB

Datum:

07-11-2023

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
Het College van Beroep [7 november 2023] 1. Prcedureverloop […]   2. De bestreden reclame-uitingen Het betreft in de eerste plaats de verpakking van het varkensvlees in de maaltijdboxen van Marley Spoon, waarop het logo “Climate-Neutral Ce...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00254/B

Datum:

12-07-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiospot van Wakker Dier, voor zover daarin door de voice-over het volgende wordt gezegd: – in de hoofdspot: “De melkkoeien staan weer buiten. Het perfecte moment om te gaan koekeloeren. Ja, koek...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00254/A

Datum:

12-07-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting A) Het betreft een radiospot van Wakker Dier, voor zover daarin door de voice-over het volgende wordt gezegd: – in de hoofdspot: “De melkkoeien staan weer buiten. Het perfecte moment om te gaan koekeloeren. Ja, k...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00254

Datum:

12-07-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden uitingen A) Het betreft een radiospot van Wakker Dier, voor zover daarin door de voice-over het volgende wordt gezegd: – in de hoofdspot: “De melkkoeien staan weer buiten. Het perfecte moment om te gaan koekeloeren. Ja, koekelo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00553

Datum:

28-02-2023

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. De verpakking van de melk “Kalverliefde”. Op de voorkant van de verpakking staat (in hoofdletters): “Kalverliefde  Biologische halfvolle melk  Koe en kalf lekker langer samen”. Op één zijkan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00497

Datum:

22-12-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een aantal reclame-uitingen van Wakker Dier waarin (onder meer) wordt meegedeeld: “1 op de 5 melkkoeien is kreupel” of “Eén op de vijf koeien is kreupel” en “Zuivel is niet zo zuiver als we denke...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00497/A

Datum:

22-12-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een aantal reclame-uitingen van Wakker Dier waarin (onder meer) wordt meegedeeld: “1 op de 5 melkkoeien is kreupel” of “Eén op de vijf koeien is kreupel” en “Zuivel is niet zo zuiver als we denke...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00355/A

Datum:

06-09-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een televisie- en radiocommercial van Wakker Dier. De gesproken tekst van beide uitingen luidt als volgt: “We eten en drinken nogal wat zuivel in Nederland. De gemiddelde koe moet daarvoor 35.000 liter me...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00355/C

Datum:

06-09-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een radiocommercial en een buiten een supermarkt hangende zogenoemde ‘Out of Home’ bewegende digitale poster van Wakker Dier. De radiocommercial luidt: “We eten en drinken nogal wat zuivel in Nederlan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00355

Datum:

06-09-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Wakker Dier. Terwijl de voice-over zegt “We eten en drinken nogal wat zuivel in Nederland. De gemiddelde koe moet daarvoor 35.000 liter melk geven in haar leven. 35.000 liter” ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00079

Datum:

04-05-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd: “Je hebt aanbiedingen en je hebt waardeloze aanbiedingen. Naar Makro dus. Deze week in de waardeloze aanbieding: 18 kilo plofkip. Voor veel te weinig...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00464

Datum:

16-11-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radioreclame van Wakker Dier, uitgezonden op 30 september 2021, met de volgende tekst:   “Stel je eens voor: Een rij koeien, varkens en kippen van Amsterdam tot Brussel. Zie je het voor je? Zo biza...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00401 - CVB

Datum:

28-10-2021

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

Voeding en drank
De bestreden uitingen Het betreft de volgende uitingen die onderdeel zijn van de campagne “Stoppen met zuivel” van Dier&Recht (weergegeven met de in de klacht gebruikte nummering van de uitingen): 1. Een abriposter met in de linkerbovenhoek...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00144

Datum:

26-04-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft afbeeldingen op een auto van een slagerij van De Groene Weg in Rotterdam. Op de auto is het logo van adverteerder afgebeeld met daarin de tekst: “De Groene Weg, Biologische Slagerij, voor ’t goede leven...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00077

Datum:

14-04-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiospotje waarin wordt gezegd: “De Nederlandse vee-industrie, volgens veel experts een broedplaats voor zoönosen. Dat zijn ziektes die overspringen van dier op mens. We weten inmiddels allemaal w...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00480 - CVB

Datum:

16-03-2021

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

(Niet)-commerciele reclame
Het College van Beroep [16 maart 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De inleidende klacht is gericht tegen het Informatieboekje Varkenshouderij dat Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) naa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00532

Datum:

21-12-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de op 2 september 2020 in het tijdschrift Privé geplaatste advertentie met de kop: “In de Europese Unie scharrelen onze kippen vrij rond in de stal”. Onder deze kop staat een foto van enkele loslopende k...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00179

Datum:

02-07-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame van Farmers Defence Force  Daarin zegt de voice-over, bij beelden van onder meer weilanden, tractoren, koeien, kalveren, varkens, melk, kaas, vlees, en eieren, een boerin aan het werk in e...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00100 - CVB

Datum:

08-07-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling(gedeeltelijk) Bevestigd (met wijziging gronden) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
Het College van Beroep [8 juli 2020] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De inleidende klacht is gericht tegen de website nederlanddraaitopzuivel.nl, die deel uitmaakt van de campagne ‘Nederland draait o...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00117

Datum:

09-06-2020

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de bij het supermarktmagazine Allerhande van september 2019 gevoegde folder van Bord Bia met de titel “Wat stooft de pot? Heerlijk mals kwaliteitsrundvlees”. Meer specifiek betreft het de volgende uitinge...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00162

Datum:

20-05-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van WWF ‘Kom in actie’. In de televisiecommercial wordt door de voice-over het volgende gezegd: “Weet je wat het probleem is? We denken dat we nog tijd hebben. Wij zijn de eers...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00785

Datum:

10-02-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de hierna volgende tekst op verpakkingen van “De AH kip”. Rechts onderaan het etiket staat in een zwart kader: “De AH kip  Een vitaler ras met       meer ruimte”.   De klacht De klacht wordt als ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00695

Datum:

19-12-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de per e-mail door NPL aan klaagster gezonden uiting, waarin de door NPL, Albert Heijn en Unilever georganiseerde campagne ‘Doe maar lekker vegetarisch’ wordt aangekondigd. De uiting luidt, voor zover hie...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00648 - CVB

Datum:

17-12-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling(gedeeltelijk) Bevestigd (met wijziging gronden) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
Het College van Beroep [17 december 2019] De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht betreft diverse mededelingen van The Flower Farm in reclame-uitingen over of in verband met palmolie. Voor zover in...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00177

Datum:

14-03-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd: “O Albert Heijn. Wat zijn jullie toch goed bezig, Boodschappen bezorgen tot in de keuken. Nooit meer in de rij voor de kassa. En je kunt zelfs je e...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00804

Datum:

10-12-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de aanprijzing door Wakker Dier van 4 oktober als ‘Eet Geen Dierendag’ in een radiocommercial en op (de landingspagina van) haar website www.wakkerdier.nl. De radiocommercial luidt: “Goed nieuws, we kun...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00868

Datum:

13-12-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier, waarin op de melodie van het kerstlied “De herdertjes lagen bij nachte” een tekst wordt gezongen over de staleend die volgens de commercial onder slechte omstandigheden ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00463

Datum:

30-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een tekst op de website van Deen met de kop “Geen ‘kiloknallers’ bij Deen”. Daaronder staat: “Hoorn, juni 2018 – Vandaag werden wij verrast door een persbericht en radiocampagne van Wakker Dier met betrekki...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00845/A

Datum:

30-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de uiting, die voorkomt in de herfstfolder met het opschrift “Wild” van Lidl en in de reclamefolder van week 41-2016 van Lidl. De uiting luidt als volgt: “Wild Wild is een verzamelnaam voor dieren die in ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00788 - CVB

Datum:

09-12-2015

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [9 december 2015] De grieven Deze worden als volgt weergegeven. Grief 1 Deze grief is gericht tegen de overweging van de Commissie dat de uiting een reactie van de Rabobank is op verwijten van Wakker Dier, en is bedoeld ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854/B

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00854/A

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame getiteld “Stop de kiloknaller”. De uiting toont beelden uit de vee-industrie. Achtereenvolgens zijn te zien: a. Kalfjes bij elkaar zonder hun moeder in een hok. b. Een kip in een volle ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00821

Datum:

11-08-2015

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen, waarbij de tussen [ ] staande woorden in een latere versie van de uitingen zijn toegevoegd:   Een radioreclame waarin wordt gezegd: “Dag. Zit u nu in de auto? Kijk eens naar links...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00821/I

Datum:

11-08-2015

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de radioreclame waarin wordt gezegd: “Dag. Zit u nu in de auto? Kijk eens naar links…en ook even naar rechts. Veel lege weilanden hè? De koeien die daar horen te grazen, staan altijd op stal. Dag in dag...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00572

Datum:

29-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de verpakking van Arden’beef contrafilet, welk product te koop is bij Makro (Amsterdam). Op die verpakking staat onder meer: “gegarandeerde kwaliteit  diervriendelijk – vrije uitloop – puur ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00086

Datum:

24-02-2015

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

niet-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de radiocommercials van Wakker Dier met de volgende tekst: A. Vrouw 1: “Ja, hij probeerde het nog weg te moffelen, maar ik zag heus wel dat het plofkip was.” Vrouw 2: “Wàt? Zou zijn vrouw dat weten?”...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00062A

Datum:

20-02-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

niet-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame van Stichting DierenLot waarin dieren in zeer slechte omstandigheden worden getoond, waaronder in gevangenschap, achtergelaten en al dan niet kreupel of met verwondingen. De voice-over daar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00756

Datum:

18-11-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

niet-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de radiocommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd: “Consumenten opgelet: hier een bericht van de scharrelpolitie. In supermarkten zijn producten met ei gesignaleerd, zoals koekjes, ijs en sauzen waarbij ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00382

Datum:

15-07-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. de krantenadvertentie met boven de afbeelding van een verpakking kipfilet de kop “De Hollandse Nieuwe is er!” 2. uitingen op de webpagina http://www.ah.nl/meerdoen/dierenwelzijn/kip met als titel “S...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00231

Datum:

14-04-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

niet-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd: “Eén op de twee plofkippen is kreupel. Ook de plofkip bij Jumbo.” De klacht Wakker Dier baseert de mededeling dat 50% van de plofkippen kreupel i...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00123

Datum:

31-03-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Radio

niet-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de radioreclame waarin Wakker Dier, onder verwijzing naar de “Hamsterweken” van Albert Heijn, de verkoop door Albert Heijn van zogenaamde “plofkippen” aan de orde stelt. Afgewisseld door de in reclame v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00157

Datum:

24-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden uitingen Het betreft twee uitingen op de website www.mcdonalds.nl/meerweten/kwaliteit-voeding, te weten de antwoorden op de door “McDonald’s gasten” gestelde vragen: A. Vraag: “Gebruikt McDonald’s plofkippen?” “Nee, McDonal...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00048

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial waarin door een voice-over het volgende wordt gezegd: “Met goedkope kip lokken supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo ons de winkel in. Maar een kilo kip is geen stuntartikel. Het...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00048A

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial waarin door een voice-over het volgende wordt gezegd: “Met goedkope kip lokken supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo ons de winkel in. Maar een kilo kip is geen stuntartikel. Het...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/01009

Datum:

01-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de aanbieding van “Weelder kip” in de reclamefolder van supermarkt Coop voor week 39 van 2011, waarin wordt gezegd: “Een duurzaam en diervriendelijk product!”.   De klacht   Het is misleidend om We...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00874

Datum:

17-11-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Overige
De bestreden uitingen   Het betreft: 1. Een -naar in de klacht wordt gesteld- persbericht met de titel “Melk goed tegen hart- en vaatziekten” en de ondertitel “Joris Driepinter had toch gelijk”, dat op 25 november 2010 is uitgebracht door Wa...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00484

Datum:

09-08-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radioreclame met de volgende tekst: Stem 1: “Geen stro, geen daglicht, geen ruimte, geen fratsen”. Stem 2: “Voor de onfatsoenlijk lage vleesprijzen bij C1000, worden miljoenen dieren ook   onfats...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00306

Datum:

16-06-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier, uitgezonden op Radio 1. In de commercial wordt gezegd:   “Nu bij u in de supermarkt: Kipfilet, nog goedkoper dan kattenvoer. We hebben het zover laten komen dat kip va...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00773

Datum:

15-12-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial waarin de volgende tekst wordt uitgesproken: “Kippenpootjes bij uw supermarkt. Lekker goedkoop want de kippen staan hun hele leven in hun eigen poep. Daarom zegt Wakker Dier: Bij goe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00471

Datum:

06-08-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting van Wakker Dier in het kader van haar campagne tegen wrede dodingsmethoden van vissen. Het filmpje toont een stripact in een nachtclub die verstoord wordt door een visser in oliejas die de stripst...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00043

Datum:

26-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft een radiocommercial waarin de volgende tekst wordt uitgesproken: “Ik ben tegen blank: blank kalfsvlees. Want die kalfjes zijn ziek gemaakt met bloedarmoede. Ik zeg jou: blanke kalfsvlees is ziek. Kijk op...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0497

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een radiocommercial van Stichting Wakker Dier, waarin de volgende tekst wordt uitgesproken: “Ik ben tegen blank: blank kalfsvlees. Want die kalfjes zijn ziek gemaakt met bloedarmoede. Ik zeg jou: blanke kalfsvlees is ziek....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0459

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een radioreclame van Stichting Wakker Dier, waarbij het volgende gedeelte uit een bij het publiek bekende reclamecampagne te horen is: “Kip, het meest …”. Op dit punt wordt deze reclame onderbroken door een stem, die z...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0363B

Datum:

26-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een radioreclame van de Stichting Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: “In zijn hele leven had een kip nog nooit zoveel ruimte, als bij jou in de oven. Daarom vindt Wakker Dier kip het meest mishandelde stukje vl...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0363A

Datum:

26-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een radioreclame van de Stichting Wakker Dier, waarin het volgende wordt gezegd: “In zijn hele leven had een kip nog nooit zoveel ruimte, als bij jou in de oven. Daarom vindt Wakker Dier kip het meest mishandelde stukje vl...
Bekijk uitspraak