a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0536

Datum:

21-11-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Biohorma, waarin het product Prostaforce wordt aangeprezen en waarin wordt gezegd: “Bij veel mannen vanaf 45 jaar groeit de prostaat. Dit kan het plassen beïnvloeden Prostaforce van A. Vogel helpt om uw prostaat in goede conditie te houden. Doe nu de prostaattest op internet. Prostaforce van A. Vogel. Voor het behoud van een goede conditie van de prostaat”.

De klacht

Aan mannen vanaf 45 jaar wordt in de uiting geadviseerd om de prostaattest te doen op de website van adverteerder. Op deze website worden zeer persoonlijke vragen gesteld met betrekking tot de werking van de prostaat. Aan het eind van de test wordt echter medegedeeld dat adverteerder wettelijk gezien geen advies mag geven over de uitkomst van de test en dat klager toch maar Prostaforce moet kopen. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 5, 6 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

De KOAG/KAG

De KAG heeft de test op de website goedgekeurd onder voorwaarde dat deze geen zelfdiagnose zou bevatten. Het stellen van een diagnose op afstand wordt immers verboden in artikel 67 van de nieuwe Geneesmiddelenwet. Het klopt dat alleen wordt geadviseerd om de prostaat te verzorgen zodat een goede, normale prostaatfunctie in stand wordt gehouden.

Het verweer

Klager heeft niet goed gemotiveerd waarom de uiting in strijd met de NRC zou zijn. Derhalve kan adverteerder niet inhoudelijk op de klacht reageren.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht de klacht voldoende duidelijk. In de uiting wordt de kijker opgeroepen om de prostaattest te doen, nadat deze op prostaat- en plasproblemen is gewezen die zich kunnen voordoen bij mannen vanaf 45 jaar. De test blijkt echter geen test te zijn. Bij een test hoort immers een uitslag, maar deze ontbreekt. Onder het kopje “behaalde score” wordt, na het beantwoorden van enige vragen, uitgelegd dat adverteerder om wettelijke redenen geen persoonlijk advies mag geven en vervolgens wordt Prostaforce aan klager aangeboden. De test is dus niet meer dan een aanprijzing van Prostaforce. Omdat in de uiting ten onrechte de indruk wordt gewekt dat op de website van adverteerder een prostaattest gedaan kan worden waaruit in ieder geval een uitslag zo niet een (zelf)diagnose volgt, acht de Commissie de uiting misleidend.

De Commissie acht de uiting niet van dien aard dat deze appelleert aan gevoelens van angst of het vertrouwen in de reclame schaadt.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken