Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Biohorma, waarin het product Prostaforce wordt aangeprezen en waarin wordt gezegd: “Bij veel mannen vanaf 45 jaar groeit de prostaat. Dit kan het plassen beïnvloeden Prostaforce van A. Vogel helpt om uw prostaat in goede conditie te houden. Doe nu de prostaattest op internet. Prostaforce van A. Vogel. Voor het behoud van een goede conditie van de prostaat”. |
De klacht Aan mannen vanaf 45 jaar wordt in de uiting geadviseerd om de prostaattest te doen op de website van adverteerder. Op deze website worden zeer persoonlijke vragen gesteld met betrekking tot de werking van de prostaat. Aan het eind van de test wordt echter medegedeeld dat adverteerder wettelijk gezien geen advies mag geven over de uitkomst van de test en dat klager toch maar Prostaforce moet kopen. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 5, 6 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De KOAG/KAG |
Het verweer Klager heeft niet goed gemotiveerd waarom de uiting in strijd met de NRC zou zijn. Derhalve kan adverteerder niet inhoudelijk op de klacht reageren. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de uiting niet van dien aard dat deze appelleert aan gevoelens van angst of het vertrouwen in de reclame schaadt. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |