a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2022/00372

Datum:

30-08-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing gedeeltelijk (voor zover nodig)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een e-mail van adverteerder met het onderwerp ‘Jumbo Spijkenisse Vlinderveen trakteert’ en met – onder meer – de volgende tekst:

“We gaan weer open!

Woensdag 8 juni om 9:00 uur

We verwelkomen je graag in onze vernieuwde winkel.

Bij besteding vanaf € 25* aan boodschappen trakteren we je op een lekker Jumbo appeltaartje

*Bekijk hier de actievoorwaarden

Hoera

Gratis bos bloemen

Speciaal voor de eerste 150 vroege vogels hebben we een fleurige bos bloemen.”

 

Samenvatting van de klacht

Klager heeft de bestreden e-mail ontvangen met de tekst dat klanten die meer dan € 25,– besteden een gratis appeltaart krijgen. Vervolgens is hij naar het filiaal gegaan, heeft hij € 51,32 besteed en kreeg hij een chocoladereep. Hiertegen heeft hij bezwaar gemaakt en te horen gekregen dat in de bestreden e-mail een drukfout stond. Klager vindt dit niet kunnen. Het is misleidend te zeggen dat klanten een gratis appeltaart krijgen en dit vervolgens niet te doen. Klager heeft hierover contact opgenomen met adverteerder, maar geen reactie gekregen.  
 

Samenvatting van het verweer

Na intern onderzoek heeft adverteerder vast moeten stellen dat klager gelijk heeft en dat de bestreden e-mail onjuiste informatie bevatte. Het betreft een interne fout. In de fysieke folder stond wel de juiste actie vermeld, namelijk dat een klant bij besteding van € 25,– een gratis chocoladereep krijgt. Het was niet de bedoeling in de e-mail de verkeerde informatie te verstrekken en adverteerder betreurt dat dit is gebeurd. De mail met de verkeerde informatie wordt niet meer verspreid en van een onjuiste informatieverspreiding is geen sprake meer. Aan klager is telefonisch excuus aangeboden.

 

Het oordeel van de voorzitter

Adverteerder heeft aangevoerd dat in de bestreden e-mail een fout stond. Daarin werd beloofd dat je bij besteding van €  25,– een gratis appeltaart zou krijgen, terwijl het in werkelijkheid ging om een chocoladereep. Dit maakt dat er sprake is van onjuiste informatie en de consument niet datgene krijgt wat hij/ zij op grond van de uiting mocht verwachten. De consument wordt door de bestreden e-mail op het verkeerde been gezet. Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de bestreden e-mail misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de NRC. Dat in de fysieke folder wel de juiste aanbieding stond vermeld, maakt het voorgaande niet anders.

De voorzitter heeft kennisgenomen van de mededeling dat het hier ging om een fout en dat de uiting niet meer wordt verspreid. Gelet hierop zal de voorzitter een aanbeveling doen voor zover nog nodig.

De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken