De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.Een folder op de voorzijde waarvan onder meer staat:
“alleen zaterdag 9 februari van 8 tot 10 uur
20% korting op alles*.
Op de achterzijde van de folder staat een asterisk met daarachter onder meer de tekst: “Voorwaarden (…) 20% korting op het hele assortiment. Met uitzondering van de lopende acties (waaronder folderaanbiedingen), bodemprijsartikelen, (….)”.
Aan de (twee) binnenzijden van de folder staat onder de aanhef:
“Verslapen? Niet getreurd!” een “dagaanbieding” van “Histor Monodek 10 liter + 25% gratis” met als prijs: “79.25 37.50”.
2.
Een radioreclame waarin onder meer wordt gezegd: “Ook jij slaat je slag deze zaterdag bij Multimate. Met 20% korting op alles, toiletpotten, kranen. Dus tot zaterdag”
De klacht
Tegen de verschillende uitingen heeft klager de volgende bezwaren.
Ad 1.
Er wordt reclame gemaakt met “20% korting op alles*”, terwijl vooraf voor de reclamemakers duidelijk is dat deze korting niet geldt voor het product Histor Monodek. Ook is niet de moeite genomen om bij de prijs van dit product te vermelden dat de 20% korting niet van toepassing is.
Ad 2.
In de radioreclame wordt niet gewezen op aan de actie verbonden voorwaarden.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Dat op de dagaanbieding betreffende Histor Monodek ook de 20% “Vroege vogel” korting van toepassing zou zijn, wordt door de actievoorwaarden duidelijk tegengesproken.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende
Ad 1.
Uit de folder valt voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk op te maken dat de 20% korting niet van toepassing is op het product Histor Monodek, waarvoor een “dagaanbieding” geldt. Bij de vermelding “20% korting op alles” op de voorzijde van de folder en in de zinsnede “20% korting* op al je aankopen” op de achterzijde van de folder, staat een asterisk die kennelijk verwijst naar de “Voorwaarden” op de achterzijde van de folder. Blijkens die voorwaarden is de “20% korting” niet van toepassing op onder meer “folderaanbiedingen”. Voldoende duidelijk is dat de “dagaanbieding” betreffende Histor Monodek een folderaanbieding is en derhalve van de 20% korting is uitgezonderd. Overigens staat boven de dagaanbieding van Histor Monodek: “Verslapen? Niet getreurd!”, hetgeen er op duidt dat dit een ander aanbod betreft dan de 20% korting op zaterdag 9 februari van 8 tot 10 uur.
Ad 2.
Naar de Commissie heeft geconstateerd en adverteerder niet heeft weersproken, wordt in de radioreclame niet verwezen naar de aan het aanbod “20% korting” verbonden voorwaarden. Gelet hierop is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de radioreclame in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.