De klacht
In de winkel blijkt dat de korting van 25% niet geldt voor Baseline producten. In de commercial worden echter geen uitzonderingen genoemd.
Het verweer
In de commercial is de vermelding van beperkende voorwaarden voor de vroege-vogel-actie per abuis achterwege gebleven. Adverteerder betreurt deze vergissing. Zij is zich bewust van haar plicht om consumenten in haar reclame-uitingen juist en voldoende te informeren en heeft dan ook begrip voor de klacht van klager.
Het oordeel van de voorzitter
Als onweersproken is komen vast te staan dat Baseline producten uitgesloten zijn van de vroege-vogel-actie, bij welke actie volgens de commercial “25% korting op alles” wordt verleend. Deze beperking van het actieaanbod betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen en die daarom in de reclame-uiting opgenomen dient te zijn. Nu deze informatie in de commercial ontbreekt, is sprake van een omissie van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op hetgeen adverteerder bij verweer heeft aangevoerd, kan naar het oordeel van de voorzitter ermee worden volstaan de aanbeveling te doen voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een derge¬lij¬ke wijze reclame te maken.