De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders reclamefolder betreffende de “vroege vogel voordeel” actie.
De klacht
Klager was op zaterdag 18 april 2015 om 08:15 uur bij adverteerders tuincentrum met het voornemen om een barbecue te kopen. Toen klager daarmee naar de kassa reed werd omgeroepen dat barbecues niet onder de aanbieding vielen. Aan klager werd meegedeeld dat het “een centraal gedrukte folder” betrof en hij werd verwezen naar de op de folder staande mededeling “Zie ook de voorwaarden in ons tuincentrum”. Klager acht de folder misleidend, omdat ook gezegd zou kunnen worden dat de hele actie niet in dit tuincentrum geldig zou zijn. Bovendien staat expliciet in de folder dat de actie niet geldt voor “bestrating, blokhutten, lectuur, cadeaubonnen en horeca”, waardoor men de indruk krijgt dat de actie wel geldt voor alle andere artikelen.
Het verweer
Adverteerder is lid van GRS Retail B.V., een onderneming die op het gebied van inkoop, logistiek, automatisering en verkoop marktleider is op de tuinmarkt in de Benelux. Het “vroege vogel voordeel” was een landelijke actie waar meer tuincentra aan deelnamen. Op de gewraakte folder staat uitdrukkelijk dat de actievoorwaarden in het tuincentrum zijn terug te vinden. Individuele tuincentra kunnen zelf hun eigen voorwaarden bepalen. Van die mogelijkheid heeft adverteerder gebruik gemaakt, door ook tuinmeubelen en de barbecue van de actie uit te sluiten. Een week vóór de actie, derhalve tijdig, zijn de actievoorwaarden bekend gemaakt in het tuincentrum en op internet, zodat deze aan klager bekend konden zijn. Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
1) Bij het “vroege vogel voordeel” dat bestaat uit “40% korting op een artikel naar keuze*” wordt door middel van een asterisk verwezen naar “de actievoorwaarden op de achterzijde”. Op de achterzijde staat is zeer kleine lettertjes onder meer: “De korting is geldig op het gehele assortiment met uitzondering van: bestrating, blokhutten, lectuur, cadeaubonnen en horeca. Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen. Zie ook de voorwaarden in ons tuincentrum.”
2) Uit de zinsnede “Zie ook de voorwaarden in ons tuincentrum” blijkt onvoldoende duidelijk dat in deze voorwaarden mogelijk meer artikelen van de actie zijn uitgesloten dan alleen die welke expliciet in de folder zijn genoemd. Naar het oordeel van de voorzitter kan adverteerder zich om die reden voor de door hem uitgesloten artikelen, te weten tuinmeubelen en barbecues, niet met succes beroepen op deze tekst. Op een dergelijk niet onbelangrijke uitbreiding van de beperking van de actie dient men duidelijk opmerkzaam te worden gemaakt.
3) Blijkens het voorgaande is in de uiting sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.