a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2016/00367

Datum:

01-06-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een radiocommercial en een uiting op een ansichtkaart van DierenLot.

A. Radiocommercial

In de radiocommercial wordt gezegd: “Ook in Nederland leiden heel veel dieren een afschuwelijk bestaan. Zeer ernstige dierenmishandeling komt vaker voor dan u denkt. Dieren worden geslagen en verminkt. Daarnaast zijn er huisdieren die zonder pardon op straat worden gezet en aan hun lot worden overgelaten. Stichting DierenLot ondersteunt kleine armlastige dierenorganisaties die zich met hart en ziel inzetten voor deze dieren in nood. DierenLot helpt ze en daarmee de dieren die hun hulp hard nodig hebben.

Help alstublieft met een bescheiden bedrag van 1 euro 85 per maand. SMS ‘dier’ naar 4411.

U helpt dan mishandelde, verwaarloosde en in de steek gelaten dieren, ook bij u in de buurt.

En u helpt mee bij het vervangen van ondeugdelijke dierenambulances. Er rijden inmiddels al bijna honderd nieuwe dierenambulances van Stichting DierenLot in Nederland. De meeste ellende komt voor bij huisdieren, maar ook dieren in de Nederlandse natuur krijgen het flink voor de kiezen. Wat dacht u van de vele zeehondjes die in grote problemen komen omdat hun moeder dood is. Ook vogels, reeën en vossen raken regelmatig gewond, bijvoorbeeld door jagers of omdat ze aangereden worden. Dieren in de natuur kunnen ook op onze steun rekenen. Sms ‘dier’ naar 4411 (…)”

B. Ansichtkaart

Op de voor- en achterzijde van een ansichtkaart staat het logo van DierenLot. Op de achterzijde staat verder:     “ Voor hulp aan dieren in nood, ook bij u in de buurt!

                   www.dier.nu – Giro 2329

                   Help ook mishandelde en in de steek gelaten dieren. Steun DierenLot!”

 

De klacht

DierenLot verstrekt in de uitingen verkeerde informatie. Klaagster heeft telefonisch navraag gedaan bij adverteerder om te horen hoe DierenLot zich inspant voor mishandelde dieren en hoe de donaties worden besteed. DierenLot blijkt niets aan de mishandeling zelf te doen, maar slechts iets aan facilitaire doeleinden, zoals ‘het aanleggen van een nieuwe vloer bij de opvang’. Klaagster stelt zich behoorlijk beetgenomen te voelen en niet van plan te zijn om een donatie aan DierenLot te geven, nu deze niet direct bij de dieren terechtkomt, waar het zo hard nodig is.

 

Het verweer

Het optreden bij mishandeling van dieren zelf is voorbehouden aan de Landelijke Inspectiedienst of de politie. DierenLot helpt dieren in nood door middel van ondersteuning van de lokale organisaties die in het veld actief zijn met het redden, genezen, opvangen en verzorgen van allerlei dieren en diersoorten. Door ondersteuning van de honderden lokale organisaties kan DierenLot veel meer dieren helpen dan wanneer haar medewerkers zelf ‘handen aan de dieren’ zouden hebben. De ondersteuning omvat onder meer de financiering van vervoer zoals ambulances, voer, geneesmiddelen, medische ingrepen, dierenartskosten, verzorging, opvang, opleiding, bewustwording en voorlichting. DierenLot spant zich zodoende wel degelijk in voor mishandelde dieren in Nederland. Van misleiding is geen sprake, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster de radiocommercial en de ansichtkaart misleidend vindt omdat adverteerder daarin volgens klaagster suggereert dat DierenLot met de donaties mishandelde dieren helpt, terwijl in werkelijkheid dit geld niet direct bij deze dieren terechtkomt. Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen.

In de radiocommercial licht adverteerder uitgebreid toe dat DierenLot dieren in nood helpt door middel van (financiële) ondersteuning van lokale dierenorganisaties die zich inzetten voor zowel huisdieren als dieren in de natuur die hulp nodig hebben. De ansichtkaart leent zich niet voor een uitgebreide toelichting, maar verwijst wel naar adverteerders website dier.nu, waar – kennelijk – informatie over DierenLot gevonden kan worden. Dat medewerkers van DierenLot niet zelf direct contact hebben met dieren in nood, betekent niet dat ondersteuning van en donaties aan DierenLot niet ten goede komen van dieren in nood. Gelet hierop acht de Commissie beide uitingen niet misleidend in de door klaagster gestelde zin.

Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken