De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner van reisbureau TravelEssence met een foto waarop getatoeëerde blote billen te zien zijn. Hierbij staat: “Bijzondere vogels spotten in Nieuw-Zeeland?”
De klacht
Klaagster acht de foto in combinatie met de tekst “Bijzondere vogels spotten in Nieuw-Zeeland?” verwijzen naar een racistisch idee, waarin inheemse volken als “wildlife” worden gezien. Klaagster vindt dat dergelijke humor “inmiddels echt niet meer kan”.
Het oordeel van de voorzitter
De banner toont drie naakte mannen (blijkbaar Maori) die van achteren zijn gefotografeerd met de tekst “Bijzondere vogels spotten in Nieuw-Zeeland?” De voorzitter gaat op basis van een eerdere beslissing ervan uit dat de banner verband houdt met een advertentie waarin Maori worden omschreven als mensen die zich verbonden voelen met de natuur, zich daarvoor inzetten en deze ook graag willen laten zien. De blote lichamen in de banner dienen in dat verband blijkbaar als metafoor. In de banner en de advertentie wordt geen negatief beeld van Maori geschetst. De uiting kan tegen deze achtergrond niet nodeloos kwetsend voor Maori of discriminerend worden geacht. De voorzitter ziet ook verder geen aanleiding om te oordelen dat de uiting in strijd is met hetgeen naar hedendaagse maatstaven toelaatbaar dient te worden geacht. Dat niet iedereen de opzet van de banner zal waarderen, is onvoldoende om over het voorgaande anders te oordelen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.