a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2020/00542

Datum:

13-01-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een stand van FrieslandCampina in een vestiging van Albert Heijn in Kerkrade. Op de stand is een afbeelding weergegeven van een aantal pakken zuivel van het merk Campina, die tegen een groene achtergrond op een laag (herfst)bladeren staan. Boven de producten staat: “PROBEER NU en help de natuur”. Bij de verpakkingen is het logo van het keurmerk “On the Way to Planet Proof” afgebeeld. Op de achterwand van de stand is onder meer een vogelhuisje te zien.

 

De samenvatting van de klacht

In de uiting wordt ten onrechte gepretendeerd dat melk milieuvriendelijk is. Klager verwijst naar drie in de klacht opgenomen links ter onderbouwing van zijn stelling dat melk niet goed voor de natuur is. Zuivel is, net als vlees, een van de grootste bronnen van uitstoot en dankzij subsidies worden er miljarden liters melk wereldwijd weggegooid. Bij bederf van de melk ontstaat methaan dat volgens klager tot 200 keer schadelijker is dan CO2. Dit is niet te compenseren door van een melkpak een vogelhuisje te maken, wat door adverteerder als tip wordt gegeven. Alleen het stoppen van de melkproductie en de bijbehorende hoeveelheid koeien die voor de melkconsumptie worden verwekt, is goed voor de natuur, aldus klager, die wenst dat adverteerder stopt met het verspreiden van leugens.

 

De samenvatting van het verweer

Met de stand ‘Campina’s Natuurmomentje’, die was te zien tijdens de van 27 tot en met 31 oktober 2020 gehouden ‘shopfloor activatie’ in grote AH winkels door het hele land, wordt reclame gemaakt voor Campina zuivelproducten die zijn gecertificeerd met het On the Way to Planet Proof-keurmerk. Shoppers kregen een flyer en een zakje met vogelzaadjes als ze bij de stand een Campina On the Way to Planet Proof-product kochten. Op de (in kopie bij het verweer gevoegde) flyer en op de Campina website is te lezen dat het onafhankelijke On the Way to Planet Proof-keurmerk strenge, bovenwettelijke eisen op het gebied van natuur, dier en klimaat stelt aan de melkveehouders die – via een separate melkstroom – de melk voor de Campina producten leveren. Deze melkveehouders doen allen aan natuur- en landschapsbeheer, in een vorm die passend is in de directe omgeving van hun bedrijf. Hun inspanningen op dit gebied moeten worden aangetoond en worden geverifieerd en beoordeeld door een externe instantie. Daarnaast moeten de melkveehouders die deelnemen aan het On the Way to Planet Proof-keurmerk een gedefinieerd basisniveau CO2-equivalenten per kilogram melk halen, moeten zij aan weidegang doen en moet de geleverde melk voldoen aan hoge kwaliteitseisen. FrieslandCampina beoogt met de uiting niet te stellen dat zuivel milieuvriendelijk is en dat het produceren van Campina melk geen enkel negatief effect op het milieu heeft. In de flyer wordt expliciet vermeld dat koeien broeikasgassen uitstoten. FrieslandCampina wil de consument informeren over de positieve inspanningen die zij verricht op het gebied van natuur, dier en klimaat en de bijdrage die de consument daaraan kan leveren door de Campina zuivelproducten te kopen. Op die manier helpt de consument de natuur een handje.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen de stand van FrieslandCampina omdat zij daarmee volgens klager ten onrechte pretendeert dat melk milieuvriendelijk en goed voor de natuur is.

Deze klacht kan naar het oordeel van de voorzitter niet slagen. De bestreden uiting bevat niet de absolute claim(s) die klager daarin ziet. Op de stand staat bij de afbeelding van een aantal Campina zuivelproducten met het logo van het On the Way to Planet Proof-keurmerk: “Probeer nu en help de natuur.” FrieslandCampina heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat haar Campina zuivelproducten zijn gecertificeerd met het onafhankelijke On the Way to Planet Proof-keurmerk en dat de melk voor deze producten wordt geleverd door melkveehouders van wie de bedrijfsvoering en de productiewijze krachtens dit keurmerk aan bovenwettelijke eisen op het gebied van natuur, dier en klimaat moeten voldoen. Gelet hierop is het niet onjuist te zeggen dat de consument door het kopen van deze gecertificeerde zuivelproducten – via de betreffende deelnemende melkvee-houders – ‘de natuur helpt’. De genoemde bedrijfsvoering en productiewijze zijn immers minder belastend voor de natuur en daarmee wordt de natuur geholpen. Dat de productie van melk ook negatieve effecten op het milieu kan hebben, maakt dit niet anders. In de uiting wordt niet op absolute wijze gezegd dat melk milieuvriendelijk of goed voor de natuur is.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken