a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2014/00040

Datum:

04-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende bij de klacht overgelegde uitingen:

1) de beschrijving van de door adverteerder georganiseerde roofvogelworkshop “Moonlight met Uilen” op de websites www.marktnet.nl en (twee maal op) www.dagjeweg.nl, en op de Facebookpagina van adverteerder, meer specifiek het volgende tekstgedeelte:

“Gedurende het 2,5 uur durende programma leert u een aantal technieken en voor u het weet wandelt u met een uil op de valkeniershandschoen de nacht in, de volle maan tegemoet. Het hoogtepunt van de avond is natuurlijk het moment waarop u ook zelf in het maanlicht met uilen gaat vliegen.”

2) het zoekresultaat op Google (leidend naar de webpagina van www.dagjeweg.nl betreffende de workshop “Moonlight met Uilen”), waar staat: “Ga de nacht in, trek een valkeniershandschoen aan en wandel rond met een uil op je arm!”

3) de kop van de uiting op www.kadopagina.nl betreffende de “Moonlight Uilen Workshop”, waar staat: “Wandel samen met de uilen… omringd door het donker!”

De klacht

Klaagster heeft met haar zoon de geadverteerde workshop gevolgd, waarbij zij niet kregen wat in de reclame wordt beloofd. Je wandelt niet met een uil op je handschoen. Ook wandel je niet de nacht in, de volle maan tegemoet, want het grasveld waar dit plaatsvindt is nog geen tien meter buiten de deur. Bovendien vlieg je niet zelf met uilen, maar sta je stil met een handschoen aan waarop de uilen landen. Klaagster vindt de uitingen misleidend.

Het verweer

Adverteerder heeft desgevraagd meegedeeld dat hij de tekst voor de onder 1) en 3) genoemde uitingen heeft opgesteld. Adverteerder is voor die uitingen derhalve verantwoordelijk. Met betrekking tot de onder 2) beschreven uiting heeft adverteerder verklaard dat hij deze tekst nergens op internet kan terugvinden, “dus deze zal niet van ons zijn”.

Inhoudelijk heeft adverteerder aangevoerd dat ervaren valkeniers de deelnemers, die zelf verschillende uilensoorten op de hand krijgen, begeleiden. Als het erg slecht weer is, zoals op de avond waarop klaagster deelnam, gaan de deelnemers niet het veld in met een uil op de hand, maar blijft men onder het terrasafdak staan. Onder het “zelf vliegen met uilen” moet worden verstaan dat de roofvogels en uilen – net als bij de valkeniers – naar de hand van de deelnemers vliegen. Volle maan kan uiteraard niet altijd worden gegarandeerd; deze tekst wordt daarom uit de tekst op adverteerders eigen websites verwijderd. Voor het overige krijgen de deelnemers wat wordt aangeboden in de uitingen. Er is geen sprake van misleiding.

Het oordeel van de Commissie

I. De Commissie houdt adverteerder verantwoordelijk voor alle bestreden uitingen. Als erkend is komen vast te staan dat adverteerder de tekst voor de onder 1) en 3) genoemde uitingen heeft opgesteld. De onder 2) beschreven uiting is een zoekresultaat op Google dat doorlinkt naar een van de onder 1) genoemde uitingen, te weten de webpagina van www.dagjeweg.nl betreffende de workshop “Moonlight met Uilen”, voor welke webpagina geldt dat de tekst van adverteerder afkomstig is en adverteerder hiervoor verantwoordelijk is.

II. In de uitingen wordt zonder voorbehoud gesteld dat de deelnemers aan de workshop met een uil op de arm of de handschoen gaan wandelen, de volle maan tegemoet. Als erkend is komen vast te staan dat alleen met een uil op de arm wordt gewandeld indien het weer dat toelaat, en dat de workshops ook plaatsvinden indien er geen volle maan is. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de in de bestreden uitingen opgenomen mededelingen “wandelt u met een uil op de valkeniershandschoen de nacht in, de volle maan tegemoet”, “wandel rond met een uil op je arm” en “wandel samen met de uilen” te absoluut.

De uitingen gaan daardoor gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uitingen ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

III. Klaagster heeft ook bezwaar gemaakt tegen de mededeling dat de deelnemer “zelf met uilen gaat vliegen”. Dit gedeelte van de klacht kan niet slagen. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument van het beloofde “zelf met uilen vliegen” niet meer verwachten dan – naar klaagster heeft erkend – wordt geboden, namelijk dat de uilen niet naar een valkenier vliegen, maar landen op de arm van de deelnemers.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen voor zover het de mededelingen betreffende het wandelen met een uil op de arm en/of de volle maan betreft, in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken