Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen. Ad 1. In de uiting, die een uitnodiging tot aankoop van Sveltyll-capsules bevat, ontbreken het geografisch adres en de identiteit van de adverteerder, zodat deze in strijd is met artikel 8.4 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tevens is de uiting in strijd met artikel 2 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR) ingevolge welke bepaling in direct response advertising de opdrachtgever zich zodanig dient te identificeren, dat hij gemakkelijk kenbaar en daadwerkelijk bereikbaar is voor de ontvanger. Ingevolge deze bepaling dienen naam en adres van de opdrachtgever in het aanbod te zijn vermeld. Ad 2 en 3. Niet is aangetoond dan wel aannemelijk gemaakt dat men met het product in 7 dagen 7 kilo kan verliezen. Gelet hierop wordt onjuiste informatie verstrekt met betrekking tot de van het gebruik van het product te verwachten resultaat en acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 8.2 aanhef en onder b van de NRC. Gelet hierop en nu de gemiddelde consument er toe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, te weten aankoop van het product, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Ad 4. Ingevolge artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet is het verboden eet- of drinkwaren aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. Gelet op de in de uiting gebezigde claim dat het product “het gehalte aan het schadelijk cholesterol (LDL)” vermindert, acht de Commissie de uiting in strijd met eerdergenoemde bepaling en derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. |