De bestreden reclame-uiting
Het betreft een link op www.volkskrant.nl met de tekst: “5 kg in 1 week afvallen?”. Door op deze link te klikken, opent zich een scherm van de website www.trimgel.nl. Van laatstgenoemde website is een uitdraai aan deze beslissing gehecht.
De klacht
De mededelingen op de website www.trimgel.nl zijn misleidend, omdat het gebruik van wel-ke gel of welke pil dan ook niet tot gewichtsverlies leidt. Dit geldt ook voor de op de website aangeprezen Trimgel respectievelijk Trimcaps. Ook van de in deze producten verwerkte ingrediënten is geen enkele werking te verwachten.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat adverteerder geen verweer heeft gevoerd tegen de klacht.
Hetgeen klaagster heeft gesteld, staat derhalve als onweersproken vast. Dit impliceert dat de informatie op de website onjuiste informatie bevat over de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Het betreft hier een van de voornaamste kenmerken van het product. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, te weten de aankoop van Trimgel respectievelijk Trimcaps in de onjuiste veronderstelling dat het gebruik van deze producten
tot gewichtsverlies zal leiden. Om die reden zijn de mededelingen over deze producten misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van hetgeen hiervoor is vermeld, acht de Commissie de mededelingen over Trimgel respectievelijk Trimcaps in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.