a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00781

Datum:

21-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een “advertorial” op www.de goudsbloem.nlatusor. In deze uiting staat onder meer:

 

‘Afvallen? Citroensapkuur capsules!

(…)

Wetenschappers zijn er in geslaagd om alle vetstofwisseling stimulerende stoffen van de citroensap-kuur te isoleren en daaruit een krachtige slankheidscapsule te ontwikkelen, die uw lichaam verandert in een echte vetverbrandingsmachine: De nieuwe citroensapkuur capsules! (…)

In iedere capsule bevindt zich nu een zeer uitgebreide en hooggedoseerde mix van zeer krachtige stoffen die snel helpen bij overgewicht. Deze geven een echte boost aan allerlei natuurlijke mechanismes in het lichaam die er voor zorgen dat u een totaal lichaamszuiverende en vetverbrandende kuur ondergaat, die ook nog eens het hongergevoel remt en u laat bruisen van energie!

Billen, buik en heupen; juist in deze traditionele probleemgebieden zullen de citroensapkuurcapsules het meest effect hebben. De citroensapkuur capsules zijn niet voor niets de afslanksensatie van dit moment!

In de uiting staat een foto van een vrouw met daaronder de tekst: “Afvallen moeilijk? Met citroensapkuur capsules ging het wel héél snel!”

 

 

 

De klacht

 

Naar aanleiding van de gewraakte advertorial heeft klager de Citroensapkuur capsules aangeschaft. Hoewel klager de voorschriften op de verpakking van de capsules heeft opgevolgd, heeft hij niets van de beloofde hulp bij overgewicht gemerkt. Klager is niet afgevallen.

Nadat klager hierover zijn beklag deed, deelde drogisterij de Goudsbloem, waar klager het product kocht, mee dat de werking van de capsules bij mensen verschillend kan uitpakken. Dit is echter niet vermeld in de uiting. De tekst van de uiting bevat alleen positieve informatie met betrekking het effect van het product.

 

Het verweer

 

Bij de ene consument heeft een afslankproduct als de citroensapkuur een zowel zichtbaar als meetbaar resultaat, terwijl dat  bij de andere consument beduidend minder het geval is. Dit heeft te maken met tal van oorzaken, bijvoorbeeld dat het voedingspatroon van de consu­ment niet aansluit bij het gebruik van het product. Het is dan ook moeilijk om op afstand te beoordelen wat de oorzaak is van een tegenvallend resultaat. De winkel waar het product is gekocht, kan de consument adviseren het voedingspatroon te wijzigen.

De ingrediënten van de Citroensapkuur cap­sules zijn zorgvuldig geselecteerde natuurlijke stoffen met reinigende, vetverbrandende eigenschappen. Klager heeft het aankoopbedrag van de Citroensapkuur capsules retour ontvangen. Hiermee is de klacht van klager adequaat opgelost.

Adverteerder hoopt duidelijk te hebben gemaakt dat hij de consument geenszins wenst te misleiden.

 

De repliek

 

Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe. 

 

Informatie Keuringsraad KOAG/KAG

 

Meegedeeld is onder meer dat de uiting onder de competentie van de Keuringsraad valt, dat deze niet ter preventieve toetsing is voorgelegd en dat indien dit wel was gebeurd, de uiting niet van een toelatingsnummer zou zijn voorzien.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De klacht was aanvankelijk gericht tegen de tekst op de verpakking van de Citroen­sap-kuur capsules. Nadat de Commissie aan klager om toezending van de bestreden uiting had gevraagd, heeft klager de hiervoor genoemde advertorial toegezonden met de mededeling dat dit de reclametekst is op grond waarvan hij de capsules heeft ge­kocht.  Gelet hierop en nu klager niet de tekst van de verpakking heeft overgelegd, zal de Commissie uitsluitend de adver­torial beoordelen.  

 

 

Klager heeft onweersproken meegedeeld dat het product bij hem niet tot gewichtsvermin­dering heeft geleid. Adverteerder heeft in reactie hierop gesteld dat de werking van het product bij mensen verschilt en afhankelijk is van allerlei factoren. Dit gegeven valt echter niet uit de advertorial op te maken. Integendeel, adverteerder laat zich in zeer absolute bewoor­dingen uit over de werking van de Citroensapkuur cap­su­les. Zo wordt gesproken over “een krachtige slankheidscapsule, die uw lichaam verandert in een echte vetverbrandingsmachine” en wordt gesteld: “In iedere capsule bevindt zich nu een zeer uitgebreide en hooggedoseerde mix van zeer krachtige stoffen die snel helpen bij overgewicht” en “Citroensap-kuur capsules zijn een machtig wapen tegen vet om er geweldig uit te zien, u geweldig te voelen en vol energie om te verbranden!”.

Adverteerder heeft geen stukken overgelegd waaruit blijkt dat het product de daaraan in de uiting toegeschreven (snelle) gewichtsverminderende werking heeft.

 

Gelet op het bovenstaande is de Commissie van oordeel dat onjuiste informatie is verstrekt over de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederland­se Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken