De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor het product XL-S Medical Vetbinder Direct.
De uiting toont de zanger René Froger, terwijl hij door een fotoalbum bladert. René zegt:
“Ach jongens, wat was ik beeldig, maar dat was wel wat kilootjes geleden. Afvallen, het blijft moeilijk. Maar ik ga er nu toch echt iets aan doen. En XL-S Medical gaat me daarbij helpen. Ik heb het al uitgezocht, het is wetenschappelijk bewezen”.
Op de tafel waaraan René zit, staat een verpakking van het product XL-S Medical en onderaan verschijnt in beeld:
“*Lees voor gebruik van dit medisch hulpmiddel de gebruiksaanwijzing”.
Vervolgens komt de verpakking groot in beeld. Op die verpakking staat onder de naam van het product onder meer:
“VERLIES TOT 3X MEER GEWICHT
DAN ALLEEN MET BETER
ETEN EN BEWEGEN”
EN
“WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN EFFECTIEF”.
Naast de verpakking staat een cirkel met daarin de tekst:
“tot 3X
meer
gewichtsverlies*”.
Onder die cirkel zijn een getekende appel “+” een getekende fiets “+” voornoemde groot afgebeelde verpakking te zien.
Daaronder staat in relatief grote letters:
“Wetenschappelijk bewezen”.
Onderin beeld staat:
“*Dan alleen met beter eten en meer bewegen. Lees voor gebruik van dit medisch hulpmiddel de gebruiksaanwijzing”.
Intussen zegt de voice-over:
“Eet ook beter, beweeg wat meer en verlies tot drie keer meer gewicht met XL-S Medical.”.
Terwijl de tekst “eet wat beter” en “beweeg wat meer” wordt uitgesproken, worden de appel en de fiets vergroot afgebeeld.
Ten slotte wijst René Froger (kennelijk op een aantekening op) op een kalender en zegt:
“Dat is mijn streefgewicht. Ik ga ervoor. Jij toch ook?”
Intussen is onderin beeld te lezen:
“*Lees voor gebruik van dit medisch hulpmiddel de gebruiksaanwijzing”.
Ook verschijnt in beeld: “XLS-Challenge.nl”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Meegedeeld wordt dat je met dit middel 3x zoveel gewicht verliest. Niet wordt verteld ten opzichte waarvan men 3x zoveel gewicht verliest. Ook wordt gesteld “dat dit wetenschappelijk bewezen is”. Een dergelijke uitspraak is waardeloos als men niet vertelt waarop de vergelijking betrekking heeft. De uitspraak zet mensen, die vaak al alles geprobeerd hebben, op het verkeerde been. K
Klager heeft begrepen dat men bedoelt: “3x meer dan 15 minuten per dag lopen”.
Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
Van misleiding is geen sprake. In de bestreden uiting (hierna: TVC) wordt zowel in beeld als door middel van spraak vermeld ten opzichte waarvan XL-S Medical tot drie keer meer gewichtsverlies op kan leveren.
De XL-S Medical producten zijn klasse llb medische hulpmiddelen met CE-nummer
CE0197. De producten worden gebruikt voor de behandeling van overgewicht, en helpen bij algemene gewichtsbeheersing. XL-S Medical kenmerkt zich door een drievoudige aanpak: i) gezond eten, ii) meer bewegen en iii) gebruik van de XL-S Medical producten. De producten worden als aanvulling op de normale voeding gebruikt en bevatten ingrediënten die de eetlust en calorieopname uit voeding verminderen. Van XL-S Medical bestaan verschillende varianten. De ’traditionele’ XL-S Medical Vetbinder is in Nederland op de markt sinds 2010. Dit product is verkrijgbaar in tabletvorm en sinds 2014 ook in de vorm van poedersticks (XL-S Vetbinder Direct). De TVC prijst XL-S Medical Vetbinder Direct aan.
Adverteerder legt als bijlagen 1 respectievelijk 2 twee stills van de TVC over. De appel en de fiets worden vergroot afgebeeld wanneer de tekst “eet wat beter” en “beweeg wat meer” door de voice-over wordt uitgesproken. ln beeld is ook de tekst “tot 3x meer gewichtsverlies*” te zien. Hierbij hoort de toelichting: “Dan alleen met beter eten en meer bewegen. Lees voor gebruik van dit medisch hulpmiddel de gebruiksaanwijzing.” Gedurende de gehele tekst van de voice-over is de toelichting duidelijk in beeld. Adverteerder verwijst naar bijlage 2. Ook op de groot afgebeelde verpakking van XL-S Medical is duidelijk leesbaar vermeld: “verlies tot 3x meer gewicht dan alleen met beter eten en meer bewegen”.
Aldus wordt zeer duidelijk gemaakt dat XL-S Medical tot drie keer meer gewichtsverlies kan opleveren dan alleen met beter eten en meer bewegen.
Gezien het voorgaande klopt de klacht feitelijk niet.
De klacht dat de vermelding “wetenschappelijk bewezen” onjuist zou zijn, omdat niet vermeld wordt ten opzichte waarvan vergeleken wordt, moet gezien het voorgaande ook worden afgewezen.
Ten overvloede wijst adverteerder erop dat de claim “tot drie keer meer gewichtsverlies dan alleen met beter eten en meer bewegen” deugdelijk en objectief kan worden bewezen. In noot 1 bij het verweer licht adverteerder dit nader toe. De wetenschappelijke onderbouwing van de claim is echter niet het onderwerp van de klacht, en om proceseconomische redenen gaat adverteerder dan ook niet nader in op deze claim. Mocht (de Voorzitter van) de Commissie van mening zijn dat behoefte bestaat aan een nadere wetenschappelijke onderbouwing van de claim, dan zal adverteerder de wetenschappelijke onderbouwing en toelichting graag aanleveren.
De gehele campagne voor XL-S Medical met René Froger (waaronder de website, social media en TVC’s) is vooraf uitgebreid besproken met en voorgelegd aan de Keuringsraad KOAG/KAG. Daarbij is voor de bestreden uiting een KOAG/KAG goedkeuring verkregen onder nummer KOAG KAG 24-0216-0121 van 1 februari 2016.
Informatie Keuringsraad KOAG/KAG
Deze informatie wordt als volgt samengevat.
De bestreden tv-commercial valt onder de competentie van de Keuringsraad KOAG/KAG. Deze tv-commercial is ter preventieve keuring aan de Keuringsraad voorgelegd en getoetst aan de Code Publieksreclame Medische (zelfzorg)Hulpmiddelen (CMH). De uiting is op 1 februari 2016 voorzien van KOAG/KAG-nr. 24-0216-0121.
De claim “verlies tot 3x meer gewicht met XL-S Medical” wordt gecommuniceerd voor de XL-S Medical vetbinder in combinatie met de disclaimer “dan alleen met beter eten en meer bewegen”. Er wordt derhalve duidelijk gemaakt ten opzichte waarvan men 3x meer gewicht verliest.
De claim is door middel van wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd en om die reden is de claim ‘wetenschappelijk bewezen’ niet misleidend.
De repliek
De repliek wordt als volgt samengevat.
Klager handhaaft zijn klacht.
ln de TVC wordt volgens adverteerder vermeld: “dan alleen met beter eten en meer bewegen”. De tekst van deze toevoeging is echter zo klein, dat deze -zeker in relatie tot de tijd waarin deze in beeld verschijnt- door de gemiddelde TV-kijker niet of nauwelijks bewust kan worden waargenomen.
Helemaal ernstig is dat de Keuringsraad in navolging van adverteerder stelt dat de bewering wel degelijk wetenschappelijk is bewezen. In punt 4.1 van het verweer stelt adverteerder dat het wetenschappelijk bewijs berust op het feit dat aangegeven wordt ten opzichte waarvan vergeleken wordt. Zoals echter gesteld, gebeurt dit aangeven op een wijze die zich aan de bewuste waarneming van de gemiddelde TV-kijker onttrekt. En als dit al niet het geval zou zijn, dan nog is onduidelijk en wetenschappelijk niet meetbaar en aantoonbaar wat de abstracte begrippen ‘beter eten’ en ‘meer bewegen’ inhouden. Volstrekt onduidelijk is hoeveel beter je moet eten, als je al zou weten wat ‘beter eten’ is. Evenmin wordt duidelijk gemaakt hoeveel meer je moet bewegen om aan de beweerde vergelijking te voldoen. Klager vraagt zich af of 1x opstaan uit zijn stoel voldoende is of dat hij iedere dag een half uur moet hardlopen, en zo ja met welke snelheid en op welk parcours? Klager concludeert dat er geen sprake is van een (deugdelijk) wetenschappelijk bewijs.
ln aanvulling op het bovenstaande wil klager zich aansluiten bij de in het verweer namens adverteerder vermelde klacht in dossier dossier 2016/00278A. Het vermelden van een vermindering in gewicht van 3 kg bij René Froger in een reclame van XL-S wekt natuurlijk de suggestie dat dit gewichtsverlies is veroorzaakt door het gebruik van XL-S. Dit soort reclames vindt klager “misselijkmakend”.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
In reactie op het verweer herziet klager zijn stelling dat de TVC niet vermeldt ten opzichte waarvan het gewichtsverlies kan worden bereikt. Klager past zijn klacht aan en vindt dat de vermelding “dan alleen met beter eten en meer bewegen” niet (voldoende) waarneembaar of onduidelijk is. Belangrijkste punten uit deze reactie zijn dat de disclaimer “dan alleen met beter eten en meer bewegen” te klein zou zijn afgebeeld en dat de begrippen “beter eten” en “meer bewegen” uit de disclaimer onduidelijk zouden zijn.
Ook sluit klager zich aan bij de klager in dossier 2016/00278A. Voor zover klager zich al zou kunnen “voegen” in een andere klacht van een ander persoon, verwijst adverteerder naar het verweer, gevoerd in dossier 2016/00278A.
Klager vindt dat de disclaimer “*Dan alleen met beter eten en meer bewegen” te klein is afgebeeld. Dit is onjuist. De disclaimer is duidelijk in beeld, in een contrasterende kleur en gedurende ruim 5 seconden, terwijl de commercial 20 seconden duurt.
Mocht de Commissie al oordelen dat de disclaimer te klein is afgebeeld, dan gaat de klacht nog niet op. De disclaimer wordt namelijk ook nog rustig en heel duidelijk uitgesproken door de voice-over. De voice-over zegt: “Eet ook beter, beweeg wat meer en verlies tot drie keer meer gewicht met XL-S Medical.”.
Gelijktijdig worden afbeeldingen van een appel, een fiets en een verpakking van XL-S Medical getoond. De afbeeldingen zijn door middel van “plusjes” met elkaar verbonden. Elk van de elementen licht op wanneer het wordt uitgesproken. Direct daarna wordt verwezen naar de website van XL-S Medical. Daarop kunnen consumenten kijken voor meer informatie. Kortom: de disclaimer is absoluut voldoende duidelijk.
Adverteerder concludeert dat zowel in afbeeldingen, als met behulp van tekst en door middel van gesproken tekst duidelijk wordt gemaakt ten opzichte waarvan tot drie keer meer gewichtsverlies bereikt kan worden.
Volgens klager is de disclaimer “dan alleen met beter eten en meer bewegen” onduidelijk en zijn de abstracte begrippen “beter eten” en “meer bewegen “wetenschappelijk niet meetbaar en aantoonbaar. Hieruit concludeert klager dat er van deugdelijk wetenschappelijk bewijs geen sprake kan zijn.
Ook deze aanname is onjuist. Adverteerder heeft hoogstaande wetenschappelijke onderzoeken waaruit de werkzaamheid van XL-S Medical blijkt. De eindconclusie uit deze onderzoeken is dat XL-S Medical werkt, mits je ook goed eet en meer beweegt. Achter deze conclusie bevindt zich een rij aan wetenschappelijke, grondige onderzoeken.
Omdat het in deze procedure verder niet gaat om dit wetenschappelijke bewijs, heeft adverteerder besloten om vanwege proceseconomische redenen niet nader op dit punt in te gaan. Indien de Commissie toch graag alle wetenschappelijke rapporten wil ontvangen, om deze inhoudelijk te beoordelen, dan verzoekt adverteerder de Commissie om adverteerder in de gelegenheid te stellen om deze over te leggen.
Omdat iedere persoon verschillend is, kunnen en mogen de elementen “beter eten “en “meer bewegen” niet gepreciseerd worden. Voor een medisch hulpmiddel mogen geen garanties worden gegeven. De “abstracte” begrippen worden voor iedere persoon concreet ingevuld, op basis van de kenmerken van het individu. Vast staat echter dat je niet alleen genoeg hebt aan XL-S Medical om af te kunnen vallen, maar dat je ook beter moet eten en meer moet bewegen.
De woorden “beter eten” en “meer bewegen” zijn algemeen bekende begrippen die door overheid, gezondheidsinstellingen en adverteerders worden gebruikt. Dit adagium is daarmee voldoende specifiek en goed begrijpelijk: de persoon die wil afvallen moet meer/beter eten en bewegen dan hij tot dat moment heeft gedaan.
Dit blijkt voldoende uit de TVC, die zeer zorgvuldig is opgebouwd. Er worden geen garanties gegeven en René Froger zegt expliciet in de TVC dat XL-S Medical hem gaat helpen bij het afvallen. De TVC verwijst bovendien expliciet naar de website en naar de gebruiksaanwijzing. Daarin staat alle gedetailleerde informatie over het product. Voor meer specifieke informatie kunnen consumenten bovendien telefonisch contact opnemen.
Adverteerder concludeert dat de disclaimer wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd en voldoende duidelijk is.
Het oordeel van de Commissie
1.
De Commissie stelt voorop dat zij zich in dit dossier zal beperken tot het beoordelen van de uiting waarover de klacht van 18 april 2016 is ingediend, aangevuld bij e-mail van 1 april 2016. Zij zal zich niet uitlaten over de uiting, behandeld in dossier 2016/00278A, waarover klager bij repliek heeft gesteld dat hij zich bij de desbetreffende klacht wil aansluiten. Overigens heeft de Commissie in dossier 2016/00278A op 2 juni 2016 een beslissing genomen, waarbij de klacht is afgewezen.
2.
Gelet op hetgeen klager bij repliek heeft gesteld, vat de Commissie de klacht in de eerste plaats op in de volgende zin.
Meegedeeld wordt dat men met XL-S tot 3x meer gewicht verliest, maar niet duidelijk is ten opzichte waarvan men 3x meer gewicht verliest. Klager vindt de mededeling “dan alleen met beter eten en meer bewegen” zo klein in beeld gebracht, dat deze -zeker in relatie tot de tijd waarin deze in beeld verschijnt- door de gemiddelde TV-kijker niet of nauwelijks bewust kan worden waargenomen.
De Commissie oordeelt hierover als volgt.
In de uiting wordt drie maal gesteld dat men met XL-S 3x meer gewicht verliest, en wel op de volgende wijzen:
a.
In de cirkel staat:
“tot 3X
meer
gewichtsverlies*”, waarbij de asterisk verwijst naar de mededeling onderin beeld: .
“*Dan alleen met beter eten en meer bewegen. Lees voor gebruik van dit medisch hulpmiddel de gebruiksaanwijzing”;
b.
Op de in beeld gebrachte verpakking staat onder meer:
“VERLIES TOT 3X MEER GEWICHT
DAN ALLEEN MET BETER
ETEN EN BEWEGEN” en
c.
De voice-over zegt:
“Eet ook beter, beweeg wat meer en verlies tot drie keer meer gewicht met XL-S Medical.”
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument uit de combinatie van enerzijds deze gesproken en getoonde tekst, althans dat deel van deze tekst dat hij tenminste zal kunnen waarnemen, en anderzijds de afbeeldingen van de appel, de fiets en de verpakking van XL-S Medical, begrijpen dat wordt bedoeld dat men door het gebruik van XL-S Medical tot 3x meer gewicht kan verliezen dan wanneer men gewicht probeert te verliezen door alleen beter te eten en meer te bewegen.
3.
Verder vat de Commissie de klacht, zoals deze bij repliek nader is toegelicht, voor het overige op in die zin dat er geen sprake is van een (deugdelijk) wetenschappelijk bewijs, omdat in de uiting niet duidelijk wordt gemaakt hoeveel beter men zou moeten eten, als al bekend zou zijn wat ‘beter eten’ is, noch hoeveel men meer zou moeten bewegen.
In reactie hierop heeft adverteerder meegedeeld dat de begrippen “beter eten” en “meer bewegen” algemeen bekende begrippen zijn die onder meer door de overheid en gezondheidsinstellingen worden gebruikt, en dat deze begrippen per persoon worden ingevuld, op basis van de kenmerken van het individu. Verder is namens adverteerder ter zitting desgevraagd meegedeeld dat in noot 1 bij het verweer één wetenschappelijk onderzoek is genoemd dat de claim ‘dat helpt je tot 3x meer gewicht te verliezen dan alleen met beter eten en meer bewegen’ voor het product XL-S Medical Vetbinder onderbouwt.
Het enkele feit dat in de bestreden, naar haar aard kort durende televisiereclame geen toelichting wordt gegeven op de begrippen “beter eten” en “meer bewegen”, is voor de Commissie geen aanleiding om te oordelen dat de uiting, voor zover daarin wordt gesteld: “het is wetenschappelijk bewezen”, “WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN EFFECTIEF” en “Wetenschappelijk bewezen” in strijd met de Nederlandse Reclame Code is.
4.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.