De bestreden reclame-uitingen
Het betreft twee aanbiedingen van Koopjedeal in een regionaal dagblad.
In uiting 1 staat naast de afbeelding van twee shirts en een vrouw die onderkleding draagt, onder meer:
“Slim Ondershirt voor vrouwen
Je lijkt meteen 5 tot 10 kilo lichter
– Corrigeert, ondersteunt en traint de buikspieren zonder enige inspanning
– Stimuleert de bloedsomloop en breekt overtollig vet af
– Ontzettend comfortabel en hypo-allergene stof
(..)”
In uiting 2 staat naast een afbeelding van een man die een ondershirt draagt, onder andere:
“Figuurcorrigerend Ondershirt voor Heren | Afvallen zonder inspanning
– Direct een plattere buik; je lijkt meteen 5 tot 10 kilo lichter
– Corrigeert, ondersteunt en traint de buikspieren zonder enige inspanning
– Stimuleert de bloedsomloop en breekt overtollig vet af
(…)”
Samenvatting van de klacht
De onderkleding geeft enkel een esthetisch resultaat en heeft geen positief effect op de bloedsomloop en de afbraak van vet.
Samenvatting van het verweer
Het effect hangt af van het soort, de samenstelling van het materiaal van het corrigerende ondergoed en het lichaam van de drager. Zo blijkt uit onderzoek dat een lagere hoeveelheid elastan een positief effect kan hebben op de bloedsomloop. Het huidweefsel en het onderhuidse bindweefsel kunnen in dat geval soepeler worden, waardoor het bloed beter kan doorstromen.
Ook is uit onderzoek gebleken dat een corrigerend hemd kan bijdragen aan een betere bloedsomloop en de afbraak van vet, terwijl een corrigerend broekje soms kan leiden tot een slechte bloedcirculatie.
Desgevraagd heeft adverteerder nadere informatie verstrekt over de onderzoeken naar corrigerend ondergoed, in de vorm van citaten uit een nieuwsartikel. Deze onderzoeken sluiten een positieve bloedsomloop en de afbraak van vet niet uit.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klager de uitingen misleidend vindt omdat daarin wordt gezegd dat de geadverteerde corrigerende onderhemden een positief effect zouden hebben op de bloedsomloop en de afbraak van vet.
2) Naar het oordeel van de voorzitter heeft adverteerder de juistheid van de mededelingen in de bestreden uitingen onvoldoende aannemelijk gemaakt. Adverteerder heeft in haar verweer weliswaar verwezen naar bepaalde onderzoeken naar het effect van corrigerend onderkleding, maar dat deze onderzoeken een positief effect op de bloedsomloop en de afbraak van vet niet uitsluiten, is onvoldoende om deze claims te kunnen rechtvaardigen.
3) Nu adverteerder de juistheid van voornoemde mededelingen niet aannemelijk heeft gemaakt, gaan de bestreden uitingen gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande zijn de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.