De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame in een huis-aan-huis folder. Reclame wordt gemaakt voor het afslankmiddel “Sweet & Slim”, in de vorm van een brief die is ondertekend door ‘Mr Ian McScott’, ‘Onafhankelijk specialist in onderzoek naar zwaarlijvigheid en richtinggevend Directeur van de Europese Academie voor Onderzoek naar Lichaamsgewicht’.
De klacht
Klager heeft het product besteld. In de folder staat dat men geen dieet hoeft te volgen en uitsluitend de pillen dient te slikken om af te vallen. In de verpakking van het product zit echter een gebruiksaanwijzing waarin ook dieet-tips staan. Klager is van mening dat hij, wanneer hij een dieet volgt, geen pillen hoeft in te nemen.
Gelet op het voorgaande acht klager de reclame-uiting misleidend.
De reactie van de Keuringsraad KOAG/KAG
De Keuringsraad heeft laten weten dat de bestreden reclame-uiting onder de competentie van de KAG (Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten) valt, maar niet ter preventieve toetsing aan de Keuringsraad is voorgelegd en derhalve niet van een toelatingsnummer is voorzien.
Zou de uiting wel ter beoordeling zijn voorgelegd, dan zou de Keuringsraad deze niet van een toelatingsnummer hebben voorzien, aangezien er volgens de raad gebruik wordt gemaakt van medische claims en er derhalve sprake is van strijdigheid met artikel 10 van de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG), welk artikel als wettelijke basis de artikelen 19 en 20 van de Warenwet heeft. Als voorbeeld noemt de Keuringsraad de volgende claim:
-
– “(…)zorgt ook voor het verlagen van uw cholesterol en het vermindert ook het risico op een hartaandoening en andere organische aandoeningen”.
Naar het oordeel van de Keuringsraad worden aan het product geneeskundige eigenschappen toegedicht, hetgeen strijdig is met artikel 6 CAG en met artikel 84 van de Geneesmiddelenwet.
Voorts acht de Keuringsraad de volgende claims onaannemelijk en misleidend, en derhalve in strijd met de artikelen 7 en 35 CAG:
-
– “(…) gemakkelijk 15 kilo kwijtraakten in de proefperiode van 10 dagen, zonder diëten, oefeningen of een operatie”,
-
– “iedere proefpersoon raakte 15 kilo kwijt in 10 dagen en 0,2% van de proefpersonen viel zoveel af dat ze moesten stoppen” en
-
– “in dit geval is lichaamsbeweging niet noodzakelijk als hulp bij het afvallen”.
Het verweer
Dit luidt, samengevat en voor zover relevant, als volgt.
Adverteerder garandeert de werking van het product zoals die eveneens is verwoord in de advertentie. Het enkele innemen van de zoetstofkorrels conform de gebruiksaanwijzing leidt tot de beoogde gewichtsafname. Hoewel het volgen van een dieet derhalve niet noodzakelijk is om het beloofde resultaat te bereiken, heeft adverteerder algemene dieettips bij de verzending van zijn product ingesloten. Het is algemeen bekend dat een gezonde en evenwichtige voeding bijdraagt aan een gezonde levensstijl en er eerder toe zal bijdragen dat de beoogde resultaten behouden kunnen worden, terwijl het voedingspatroon evenwichtig blijft.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij, gelet op de inhoud van de klacht, haar oordeel zal beperken tot de vraag of de uiting misleidend is in de zin van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
In de uiting wordt op verschillende plaatsen, al dan niet nadrukkelijk, meegedeeld dat het product, zonder dat men een dieet hoeft te volgen en zonder oefeningen te doen, ervoor zorgt dat men ‘flink wat overgewicht’ kwijt raakt.
Zo wordt onder meer meegedeeld: “Sweet Slim is speciaal ontwikkeld voor het bestrijden van zwaarlijvigheid, en het is zo’n krachtig werkend middel, dat ik het alleen kan voorschrijven in de allerkleinste hoeveelheden. U hoeft Geen Dieet te Volgen en U Hoeft Geen Oefeningen te Doen (…)”. Om in 10 dagen 15 kilo af te vallen, is, volgens de uiting, “alles wat u hoeft te doen”, ‘s ochtends, ’s middags en ’s avonds “één Sweet & Slim korrel” in te nemen.
Gelet op de klacht, waarin deze werking wordt betwist, lag het op de weg van adverteerder om de werking van het product aannemelijk te maken. Adverteerder heeft echter geen stukken overgelegd ter onderbouwing van de door haar geclaimde werking.
Gezien het voorgaande is niet voldoende aannemelijk gemaakt dat Sweet & Slim de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven. Om die reden oordeelt de Commissie dat in de uitingen onjuiste informatie wordt verstrekt over de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC. Nu de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.