a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2016/00412

Datum:

23-06-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website gratis247.nl, subpagina http://gratis247.nl/slimhaca-gezond-afvallen/.

In de uiting staat onder de kop “Gezond afvallen met SlimHCA | 14 dagen retourrecht!”

onder meer het volgende:

“Gezond afvallen met SlimHCA!

Risicovrij proberen met
Maximaal maar 1 pakket per adres.
Start met gezond afvallen. Bestel nu!

Wil jij Vrijblijvend dit product proberen?

Ter introductie van dit nieuwe product zijn ze op zoek naar mensen die het product vrijblijvend willen proberen met het 14 dagen retourrecht. Want wie wil er niet gezond afvallen. Probeer het SlimHCA pakket en ervaar het.”

(…)

“… Probeer het nu 14 dagen gratis en ervaar de werking”

(…)

Gezond afvallen met SlimHCA | Gratis proberen!”

 

De klacht

Klaagster heeft op de website gratis247.nl haar gegevens ingevuld omdat zij het aangeboden product SlimHCA vrijblijvend wilde proberen. Op het moment dat klaagster werd doorverwezen naar de betaalwijze, heeft ze de bestelling afgebroken. Toch heeft klaagster direct een factuur ontvangen, die zij niet heeft betaald, ervan uitgaande dat zij dan ook geen bestelling zou krijgen. Niettemin kreeg klaagster de volgende dag een pakketje van SlimHCA opgestuurd. Bij het pakketje zat geen begeleidende brief. Klaagster heeft een zakje opengeknipt, waarin zich 30 capsules bevonden. Er dienden twee capsules per dag te worden ingenomen. Omdat klaagster wilde weten hoe ze moest retourneren als ze niet tevreden was over het product, heeft ze het in de uiting genoemde telefoonnummer gebeld. Haar werd meegedeeld dat het 14 dagen retourrecht inhoudt dat klaagster het pakketje 14 dagen in huis mag hebben en dit, indien zij besluit het product niet te gaan proberen, binnen 14 dagen in een ongeopende verpakking mag retourneren. Nu klaagster de verpakking heeft geopend en er twee capsules ontbreken, moet klaagster betalen voor het pakketje dat zij na één dag heeft geretourneerd.

Klaagster vindt dit “een vorm van grove misleiding”.

 

Het verweer van adverteerder sub 1

Gratis247 is een affiliate website, waarop Mentix Media producten verzamelt die gratis of zeer aantrekkelijk worden aangeboden door derde partijen. Adverteerder haalt haar inkomsten uit het doorsturen van bezoekers naar een derde partij, in dit geval SlimHCA.nl. Mentix Media verkoopt, verzendt of behandelt niet het product van SlimHCA en heeft geen banden met laatstgenoemd bedrijf. In de advertentie op de website gratis247.nl staat geen misleidende informatie. Via deze website kan alleen worden doorgeklikt, maar kan het product niet worden besteld. De consument heeft altijd het recht om binnen 14 dagen te retourneren, zo ook met SlimHCA. Dat door klaagster moet worden betaald voor het geopende pakket, is geen beslissing van Mentix Media, maar van het bedrijf dat het product SlimHCA verkoopt. Het in de uiting genoemde telefoonnummer en postbusadres zijn ook van deze verkoper.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de bestreden uiting wordt de mogelijkheid geboden het afslankproduct SlimHCA “risicovrij” en “vrijblijvend [te] proberen met het 14 dagen retourrecht”. Ook wordt vermeld “Probeer het SlimHCA pakket en ervaar het”, “Probeer het nu 14 dagen gratis en ervaar de werking” en “Gratis proberen!”. Naar het oordeel van de Commissie wordt door deze mededelingen bij de gemiddelde consument de verwachting gewekt dat men SlimHCA gratis mag proberen en, indien het product niet bevalt, dit zonder verdere verplichtingen en kosten binnen 14 dagen mag retourneren. Bij gebreke van een andersluidend verweer van SlimHCA gaat de Commissie ervan uit dat in werkelijkheid, zoals in de klacht wordt vermeld, bij bestelling een factuur wordt ontvangen en voor een pakket dat geopend of deels gebruikt wordt geretourneerd door de consument moet worden betaald. Blijkbaar moet voor een niet-geopend pakket dat niet wordt geretourneerd worden betaald.

2. Onder deze omstandigheden is van een daadwerkelijk “vrijblijvend en gratis proberen” geen sprake. In de eerste plaats moet kennelijk bij bestelling voor het product worden betaald. Verder is het niet mogelijk de werking van het product te ervaren indien de verpakking ongeopend moet blijven om eventueel van het retourrecht gebruik te kunnen maken. Dat men het product binnen 14 dagen kan retourneren, rechtvaardigt niet dit product als gratis te bestempelen. Indien men niet retourneert, dient het product te worden betaald.

3. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met punt 19 van bijlage 1 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC), waarin is bepaald dat het onder alle omstandigheden misleidend is om in een reclame een product als “gratis” en dergelijke te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen. Nu sprake is van misleidende reclame, is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. De Commissie acht zowel Mentix Media als SlimHCA verantwoordelijk voor de geconstateerde overtreding van de NRC. Mentix Media heeft, zo begrijpt de Commissie uit het verweer, eigener beweging de uiting op haar website gratis247.nl geplaatst, op welke website zij zegt “producten te verzamelen welke gratis of zeer aantrekkelijk aangeboden worden door derde partijen”. SlimHCA heeft niet weersproken de verkoper van het gelijknamige product te zijn en als zodanig (mede) verantwoordelijk te zijn voor de uiting op de website gratis247.nl.

5. Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt beide adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken