a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2020/00277/A

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Albert Heijn waarin is te zien hoe de moeder van supermarktmanager Ilse boodschappen doet in de supermarkt.
Zo scant de moeder producten met haar mobiele telefoon, waarop Ilse verbaasd vraagt: “Zo mam, je scant boodschappen met je telefoon?”
De moeder, die ondertussen één van haar draadloze oordopjes uit haar oor haalt, antwoordt: “Sorry?”
Ilse: “Scannen met je telefoon?”
Moeder: “Ja, doe ik al heel lang.”
Vervolgens gaat de moeder verder met het scannen van producten en dan ziet Ilse dat haar moeder videobelt met een vrouw en aan haar vraagt of ze nog iets nodig heeft uit de winkel.
Tot slot zegt Ilse: “Hi mam, die koopzegels, die kan je ook gewoon in die app sparen. Dan krijg je tot wel 6% rente.”
Moeder: “Bedoel je deze? Doe ik allang. Nou ja, een week.”
De televisiecommercial eindigt met de geschreven en door de voice-over gesproken tekst:
“Nieuw, spaar nu koopzegels in de AH App, tot 6% rente op uw spaargeld.”

De samenvatting van de klacht

Albert Heijn doet aan leeftijdsdiscriminatie omdat de grote verbazing van Ilse, als zij ziet dat haar moeder als een wat oudere vrouw goed in staat blijkt te zijn om met haar mobiel om te gaan, de indruk wekt dat de oudere generatie achterloopt op de jongere generatie.

De samenvatting van het verweer

In de televisiecommercial wordt aandacht besteed aan de vernieuwde functionaliteiten in de AH App, namelijk de zelfscanmogelijkheid via de mobiele telefoon en het digitaal sparen van koopzegels in de AH App. Albert Heijn heeft in het bijzonder voor het personage van de moeder van Ilse gekozen omdat Albert Heijn erin gelooft dat het gebruik kunnen en willen maken van digitaal gemak voor alle leeftijden is. Daarom is Albert Heijn van mening dat de moeder van Ilse juist is neergezet als een moderne vrouw, die de digitale mogelijkheden met veel gemak omarmt.

Het oordeel van de Commissie

Klaagster maakt bezwaar tegen de wijze waarop Albert Heijn in haar commercial de vernieuwde functionaliteiten van de AH App aanprijst, omdat hierbij volgens klaagster sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Deze klacht kan niet slagen. Niet is gebleken dat sprake is van een ongelijke behandeling of een relevant onderscheid op basis van leeftijd bij het gebruik van de AH App. Ook wordt naar het oordeel van de Commissie in de commercial geen negatief beeld geschetst van de oudere generatie bij het omgaan met de mogelijkheden van de mobiele telefoon. Integendeel, de uiting toont juist een situatie waarin een oudere (de moeder van Ilse) zeer goed in staat blijkt met die mogelijkheden om te gaan. Dat supermarktmanager Ilse hierover (positief) verbaasd is, betekent niet dat op ontoelaatbare wijze een beeld wordt geschetst van ouderen.
Derhalve wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken