Omschrijving:Het betreft de aanbieding van Albert Heijn B.V. en Douwe Egberts Nederland B.V., waarbij verschillende Pickwick-thee varianten worden aangeboden met de mogelijkheid om daarbij “voor 1.99 een Oilily theemok (normale waarde 5.25)” te kopen. |
De klachtAnders dan in de uiting staat, zijn de mokken geen Oilily theemokken. |
Het verweerAlbert Heijn liet weten dat de mokken, ten gevolge van een intern misverstand, in het AH Bonus-krantje niet als “Pickwick theemokken” maar als “Oilily theemokken” werden aangeduid. Douwe Egberts liet weten uitdrukkelijke instructies te hebben gegeven met betrekking tot de herkomst en benoeming van de mokken. Desondanks zijn de mokken als Oilily theemokken aangeduid. |
Het oordeel van de Commissie In de eerste plaats acht de Commissie alleen adverteerder sub 1 verantwoordelijk voor de wijze waarop de mokken in het AH Bonuskrantje worden aangeprezen. Aangezien de mokken, naar adverteerder sub 1 heeft erkend, ten onrechte zijn aangeduid als Oilily theemokken, is de uiting misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder sub 1 aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |