Omschrijving:Het betreft de advertentie van Albert Heijn B.V., waarin onder de aanhef “Helemaal ondersteboven van onze Australische bonbons” Australian Homemade-bonbons worden aangeprezen. |
De klacht Anders dan door het inmiddels betekenisloze oorsprongsadjectief ”Belgisch” en de kwalificatie “echte” bij “Echte Belgische chocolade” wordt in deze advertentie gesuggereerd dat de bonbons uit Australië komen. Zij worden echter in Amsterdam gemaakt. Gelet hierop is de advertentie in strijd met de artikelen 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer Duidelijk wordt vermeld dat het om Australian Homemade bonbons gaat. De bonbons van Australian Homemade zijn een begrip en de gemiddelde consument weet dat deze bonbons niet uit Australië komen. In de uiting wordt op overdrachtelijke manier aangehaakt bij de uitdrukking “wat je van ver haalt is lekker”, waarbij de merknaam ‘Australian’ is vertaald in ‘Australië’. Van een duidelijke verwijzing naar de herkomst van de bonbons is geen sprake. Australië staat ook niet bekend om zijn uitzonderlijk goede bonbons, anders dan bijvoorbeeld België. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |