a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0540

Datum:

28-11-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een folder van Albert Heijn BV, waarin staat:
“Runder- of slavinken
Voordeelverpakking
OP=OP
Bijv.: slavinken
Per kilo 6.49 4.49”. De prijs 6.49 is doorgestreept.

De klacht

Doordat de tekst “Runder- of slavinken” vet en groot is afgedrukt, wordt de indruk gewekt dat rundervinken € 4,49 kosten. Dit blijkt niet het geval te zijn.
Voor het woord ‘bijvoorbeeld’ is de afkorting “bijv” gebruikt.
Om die reden is de uiting misleidend.

Het verweer

In de uiting staat duidelijk: “Bijv.: slavinken per kilo van 6.49 voor 4.49”. Uit de klacht blijkt dat klager weet dat “Bijv.” staat voor bijvoorbeeld. Dit zal ook voor de gemiddelde consument gelden.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat dat “Runder- of slavinken” in voordeelverpakking aangeboden worden voor een prijs van € 4,49 per kilo. Dat in de uiting ook staat “Bijv.: slavinken” leidt niet tot de conclusie dat de prijs alleen geldt voor slavinken. “Bijv.” wekt juist zelfs de indruk dat er nog een ander voor deze aanbieding relevant product is dat nu € 4,49 kost. Aangezien de prijs in werkelijkheid niet geldt voor rundervinken, acht de Commissie de uiting misleidend.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken