Omschrijving:Het betreft de televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd: “bij Albert Heijn hebben we meer dan 200 biologische producten” en “Biologischerwijs de meeste keuze bij Albert Heijn”. Tot slot verschijnt in beeld de tekst “Biologischerwijs de meeste keus”. |
De klacht Winkels die gespecialiseerd zijn in milieuvriendelijk geproduceerd voedsel zullen wel meer dan 200 artikelen hebben die onder de noemer ”biologisch” vallen. Het komt klager daarom onwaarschijnlijk voor dat adverteerder daadwerkelijk de meeste keus heeft. |
Het verweerAdverteerder heeft van alle supermarktketens al jarenlang verreweg het grootste assortiment biologische producten. Dat mogelijk enkele natuurwinkels een nog ruimer assortiment hebben,doet daar niet aan af aangezien dit andersoortige winkels zijn met een andere doelgroep. Ook hebben zij niet zoveel verkooppunten. Bovendien richt de actie zich primair op het merk “AH Biologisch” en dit omvat alleen al meer dan 200 artikelen. Niemand anders verkoopt zoveel biologische producten onder één merk. |
|
Het oordeel van de Commissie (26 april 2007) |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
De grievenDeze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie de uiting “biologischerwijs de meeste keus” te absoluut en daardoor misleidend bevonden. AH voert daartoe het volgende aan. a. b. c. |
Het oordeel van het College3.1. 3.2. 3.3. 3.4. 3.5. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af. |