Omschrijving:Het betreft de aanbieding van Albert Heijn in een folder met Bonus-aanbiedingen en de tekst op de verpakking van Shoarmavlees. |
De klacht De vermelding op de verpakking van 600 gram, de kilo-prijs van € 4,19 en het bedrag waarvoor het vlees wordt aangeboden, namelijk € 4,19, kloppen niet. In de folder met Bonus-aanbiedingen waarin “2 stuks voor 5,-” worden aangeboden voorzien van het doorgestreepte bedrag van € 8,38, met de vermelding “kilo 4.17”, wordt de indruk gewekt dat men nu in plaats van € 8,38 maar € 5,- voor twee kilo hoeft te betalen, terwijl er in werkelijkheid maar 600 gram in een verpakking zit. Daardoor krijgt men slechts 2 x 600 gram = 1,2 kilo vlees in plaats van 2 kilo. |
Het verweer Klanten hebben daadwerkelijk voordeel. De normale prijs van 2 x 600 gram Shoarmavlees is namelijk 8,38. Door een fout staat helaas op het etiket bij de prijs van 600 gram vlees ook de kilo-prijs. De juiste kilo-prijs is echter € 6,98. De aanbieding en de door de klant betaalde prijs zijn echter correct, zodat de klacht dient te worden afgewezen. |
Het oordeel van de Commissie Met betrekking tot de aanprijzing van het Shoarmavlees in de folder met Bonus-aanbiedingen overweegt de Commissie dat de doorgestreepte prijs van € 8,38 doet vermoeden dat de aangeboden hoeveelheid vlees normaal € 8,38 kost. In combinatie met de kiloprijs van 4.17 duidt deze prijsvermelding erop dat er nu 2 kilo Shoarmavlees wordt aangeboden voor € 5,-. Nu er, naar klager onweersproken heeft gesteld, slechts 2 x 600 voor € 5,- wordt aangeboden, acht de Commissie ook de prijsvermelding verwarrend en in strijd met artikel 7 NRC. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |