Omschrijving:Albert Heijn heeft in een reclamefolder voor levensmiddelen onder meer een advertentie geplaatst met de volgende tekst: Bij deze tekst is een foto van een fles wijn geplaatst met een etiket waarop staat vermeld: “L’Enclave des Papes Côtes du Rhône”. |
De klacht In de advertentie staat een afbeelding van een fles wijn. De bijbehorende tekst betreft echter een ander soort wijn. De afgebeelde fles wijn is aanzienlijk duurder. Er is hier sprake van een lage, maar toch aannemelijke prijs. De reclame-uiting is misleidend en daarom in strijd met de artikel 7 en 8.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer In de advertentie is een drukfout gemaakt. Bij de tekst die betrekking heeft op L’Enclave des Papes Côtes du Ventoux is per abuis een foto geplaatst van een fles wijn met het etiket L’Enclave des Papes Côtes du Rhône. De tekst en de daarbij genoemde prijs zijn wel correct weergegeven. Het maken van een drukfout betekent niet dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden. Adverteerder merkt bovendien op dat op de achterzijde van de folder is vermeld: ”Prijswijzigingen en fouten voorbehouden.” Adverteerder meent dat de klacht daarom moet worden afgewezen. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |