Omschrijving:Albert Heijn heeft op haar website een banner geplaatst met de volgende tekst: |
De klacht De tekst van de banner houdt in dat bij elke bestelling en ongeacht het bestelbedrag acht gratis smurfen worden verstrekt. Bij het afrekenen blijkt echter dat in de algemene voorwaarden van adverteerder staat dat voor minimaal € 60,– moet worden besteld. Dit is misleidend. |
Het verweer Adverteerder heeft verklaard dat zij zich kan voorstellen dat de banner voor verwarring zorgt en heeft deze daarom aangepast. Desondanks stelt adverteerder dat haar wijze van adverteren niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code is, omdat in haar algemene voorwaarden, die ook op promotionele acties van toepassing zijn, duidelijk het minimum bestelbedrag van € 60,– is vermeld. |
Het oordeel van de Commissie Het feit dat adverteerder naar aanleiding van de klacht uit eigen beweging de banner heeft aangepast, leidt niet tot een ander oordeel. De Commissie beoordeelt klachten op basis van de reclame-uiting zoals deze was op het moment dat de klacht werd ingediend. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |