Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Uniconsult (Dirk van de Broek), die begint met de woorden “welkom bij tillen of getild worden”. In de commercial is rechts in beeld een zichtbaar volle rode boodschappentas te zien met het opschrift “Dirk”. Later verschijnt links in beeld een blauwgekleurde boodschappentas van hetzelfde formaat zonder opdruk. Deze tas lijkt niet of aanzienlijk minder gevuld dan de rode tas. De voice-over zegt dat de blauwe tas betrekking heeft op “een willekeurige supermarkt bij u in de buurt”. De voice-over zegt vervolgens: “dit is tillen”. In de commercial is te zien hoe een persoon twee handen nodig heeft om de blijkbaar zeer zware tas met het opschrift Dirk op te tillen. Daarna zegt de voice-over: “En dit is getild worden.”, waarbij de blauwe tas moeiteloos met één hand wordt opgetild. |
De klacht De televisiecommercial is uiterst suggestief ten opzichte van Albert Heijn, omdat de onderliggende boodschap is dat Albert Heijn aanzienlijk duurder is dan adverteerder. |
|
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande is geen sprake is van een vergelijking die specifiek op Albert Heijn betrekking heeft. Derhalve mist de klacht feitelijke grondslag. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |